Mielipide

Jalostusmaksu korjaisi elintarvikealan väärinkäytökset

On hyvä, että uusi hallitus on ottanut tarkasteluunsa keskittyneitten kauppaketjujemme private label -tuotteiden takana piilevät epäreilut toimintatavat.

Aina kun joku elintarvikeyritys tekee uuden innovaation, niin usein jo kuukauden päästä kauppa on kilpailuttamassa useilta eri valmistajilta samaa tuotetta tehtäväksi halvemmalla omalla tuotemerkillään. Tällöin tuotekehitys- ja markkinointi­kulut jäävät saamatta siltä, jolle ne kuuluisivat.

Jalostava porras vastaavasti tilittää huonompaa hintaa alkutuottajille kompensoidakseen tappioita. Moni elintarvike­yritys on kriisissä ja moni viljelijä lopettaa tuotannon joka päivä huonon kannattavuuden takia.

Yhtään kauppaa ei ole konkurssiin mennyt, vaan ne rakentavat jatkuvasti uusia lasipalatseja uusille paikoille. Kauppa saa rauhassa elää kilpailuviraston ja EU:n hyväksymänä kilpailulta suojattua elämää vähän niin kuin Alko, Veikkaus tai apteekit.

On väläytelty, että elintarvike­alalle pitäisi saada myös patentti­suoja. Se olisi hyvä asia, mutta kuitenkin vain osa ratkaisua.

Pitäisi ottaa käyttöön vastaavanlainen jalostajanmaksu, jonka maanviljelijä joutuu maksamaan siemenien jalostajille esimerkiksi viljoista ja perunoista.

Jalostajanmaksu tulisi määrätä kaikille elintarvikkeiden valmistuttajille kaikista tuotteista, joita se ei itse valmista. Kaupat tilittäisivät sen elintarvikkeiden valmistajille yhteiseen kassaan. Tuosta kassasta rahat jaettaisiin oikeudenmukaisesti jalostavalle portaalle.

Viime hallituksen päättämä elintarvikeasiamies määräisi maksun suuruuden valmistuttajalle. Vakiintuneilla tuotteilla, kuten kaurahiutaleilla, maksu voisi olla pienempi kuin esimerkiksi tuotekehitystä paljon vaatineella nyhtökauralla.

Ymmärrän, etteivät kaikki lukijat ymmärrä tätä ideaa. Ei tarvitse ymmärtääkään vaan riittää, että kunhan nykyinen hallitus ymmärtää idean. Se on vapaasti käytettävissä vaikkapa selvitysmies Karhisen raportin liitteeksi.

Matti Hirvonen Nokia
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kauppa ja Arla pettyivät KKV:n maitopäätökseen – Valio on tyytyväinen, vaikka ei vielä tiedä ratkaisun vaikutuksia

Tieto on valtaa kaupassakin

Reijo Karhinen: "Kaupan velvoittaminen jakamaan kulutustietoja on todella tärkeä asia – eikä sen pitäisi olla vaikea"