Mikä on puuyhtiöiden vastuu yksityisteistä? - Lukijalta - Maaseudun Tulevaisuus
Mielipide

Mikä on puuyhtiöiden vastuu yksityisteistä?

Kulunut syksy on ollut sateinen, maassa ei ole minkäänlaista routaa eteläisessä Suomessa ja maaperä erityisen vettynyt ja pehmeä. Myös tiet ovat vettyneet ja pehmenneet pohjarakenteita myöden. Kelirikko on pahempi kuin vuosiin.

Kelirikon takia tiekuntien on ollut pakko rajoittaa omistamiensa yksityisteiden käyttöä erityisesti raskaalta liikenteeltä, käytännössä pääosin puunajolta.

Itse olen osakkaana sekä yksityisessä metsätieyhtymässä että yksityisessä silta- ja tieyhtymässä. Metsätie on rakennettu 60-luvulla ja pyritty hoitamaan hyvin. Esimerkiksi viime vuonna sitä on sorastettu yli 10 000 eurolla.

Tarkoituksena on ollut myös siirtää raskas liikenne pois huonompipohjaiselta yksityistieltä ja erityisesti joen ylittävältä puusillalta.

Kelirikon takia metsäautotien sisäänajoihin on asetettu ajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkit, kuitenkin vailla tulosta. Erityisesti UPM, Stora Enso sekä Vapo kuljetusyrittäjineen ovat kunnostautuneet, ja liikenne on vain kiihtynyt.

Eräs Strora Enson puita kuljettanut kuljettaja kertoi kysyttäessä, ettei kyseinen liikennemerkki koske häntä. Onkohan autokoulu jäänyt suorittamatta.

Edellä mainituista liikennemerkeistä aiheutui myös se, että UPM:n kuljettajat siirtyivät täysin luvatta yksityiselle sillalle ja tieosuudelle. Kyseisten puuyhtiöiden ostovastaavia puhuteltaessa olivat kovasti pahoillaan ja lupasivat ajojen keskeytyvän, tuloksetta.

Tämä on käsittämätöntä piittaamattomuutta yksityisten maan- ja metsänomistajien ja myös tiekunnan muiden osakkaiden omaisuudesta.

Kevät sitten näyttää, miten aiheutetut vahingot korvataan. Vahingot ovat joka tapauksessa tuhansissa ellei kymmenissätuhansissa euroissa.

Antti Mikola

Huittinen

Lue lisää

Raskas liikenne on poliisin tehovalvonnassa tämän viikon

Tielasku voi kolahtaa postilaatikkoon, vaikka kokous lykkääntyisi koronan takia – "Perustuu maalaisjärkeen, kassassa pitää olla rahaa"

"Kelirikko alkaa elokuussa ja jatkuu huhtikuulle" – metsäteiden korjausvelka karttuu hurjaa vauhtia

Tiemaksut voivat muuttua lähivuosina, kun Maanmittauslaitos uusii ohjeensa – "Ainoa suositus, joka perustuu tutkittuun tietoon"