Mielipide

Liikenne­politiikka suuressa muutoksessa

Liikenneministeriön suunnitelmat ovat oikean suuntaiset, mutta vauhti on liian kova. Jos lupakäytäntöä supistetaan, niin pitää olla tosi tarkkana, mikä katsotaan ammattimaiseksi ja mikä ei-ammattimaiseksi tavara- ja henkilöliikenteeksi.

Yhteiskunta ei vielä ole valmis kyseiseen muutokseen, jota suunnitellaan vuosille 2016–2020.

Pelkona on että vapautuvaa liikennettä käytetään veronkiertoon ja halpatyövoiman käyttöön.

Turvallisuus on yksi tekijä, mikä huolettaa kansalaisia. Ei pelkästään henkilöliikenteessä, vaan myös raskaan tavaraliikenteen osalta.

EU:n ei pidä yksin sanella Suomen liikenteen ratkaisuja. Talvi vaatii täällä kuljettajilta erityisosaamista, mitä saadaan vain vuosien kokemuksella. Sillä voidaan ajaa kabotaasi­liikenteen rajoituksia Suomeen, jos vain tahtoa ministeriltä löytyy.

Suomen kuljetusyrittäjät on pidettävä hengissä. Sillä taataan työllisyysaste, jolla Suomi pysyy pystyssä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kolmen opiskelijan yritys haki taksiin anniskeluoikeuksia – aluehallintovirastolta ei herunut lupaa

Taksit valuneet maaseudulta kaupunkeihin

Hinnat nousivat taksiuudistuksen jälkeen valtaosassa maata – nousu kovinta Uudellamaalla, Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla