Mielipide

Miten tappio kääntyy voitoksi?

VR lopettaa oman laskentatapansa mukaan tappiollisia junavuoroja.

Valtio on noin kymmenen vuotta sitten hankkinut uusia raideliikenne­busseja. VR:n käytön loputtua vaunut kuulemma romutetaan.

Näiden vaunujen käyttöikä on noin 20–30 vuotta. Miksi niitä ei vuokrata halukkaille yksityisille yrittäjille? Näinkö monopoliyritys käyttää veronmaksajien rahoja? Onko tällä toiminnalla eduskunnan siunaus? Missä on omistajaohjauksen vastuu?

Eikö VR:n kannattaisi perustaa vuokrausyhtiö, joka vuokraa ja huoltaa yksityisille toimijoille näitä VR:n liikenteestä poistettua kalustoa ja saisi näin tuloa, jopa voittoa. Samalla yksityinen toimija voisi aloittaa liikennöinnin lopetetuilla rataosuuksilla.

Miksi se sitten yksityiselle kannattaa, kun se ei VR:lle kannata?

Yksityinen toimija hoitaa homman paljon kevyemmällä organisaatiolla ja uusilla toimintatavoilla ja ideoilla sekä vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin, muun muassa edullisimmilla hinnoilla.

Oikein hoidettuna osa yksityisautoilusta siirtyisi raiteille ja yrittäjä menestyy. Kolmas voittajaryhmä on VR:n lopettamien rata-osuuksien asukkaat ja yritykset.

Uskon että pitkässä juoksussa raideliikenne on edullisempaa yhteiskunnalle kuin maatieliikenne.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsingin päärautatieaseman tulipalon syynä Hesburger

VR juottaa liikematkustajille tanskalaista ja brittiläistä kahvimaitoa: "Markkinoilla ei ole kotimaista vaihtoehtoa"

Euroopan unionin tietosuoja-asetus ei toimi