Pääkirjoitus

Kauppa saalistaa hyllytilaa

Pääkirjoitus 06.02.2019

Olisi kai tulevan ruokavaltuutetun tehtävä selvittää kauppojen omien merkkien hinnoittelua.

Kaupan merkit ja niillä saavutettu markkinavalta on ruokateollisuudessa koettu yhdeksi suurista ongelmista. Tätä edustaa myös S-ryhmän päätös halpuuttaa Kotimaista-tuotemerkkinsä rasvaton maito 59 senttiin litralta. Hinnoittelulla ja esillepanolla kauppa syrjäyttää valmistajien merkkituotteet "halpuuttaen" nekin samalla.

Kilpailu ruokakaupassa on kovaa. Vaikka kauppa joutuu tinkimään omistakin katteistaan, maatalouden ja ruokafirmojen katteet kisa on syönyt jo pakkaselle. Olisi kai tulevan ruokavaltuutetun tehtävä selvittää kauppojen omien merkkien hinnoittelua. Nyt vaikuttaa, että kauppa saalistaa sillä omille merkeilleen hyllytilaa teollisuuden brändituotteilta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT