Pääkirjoitus

Tieto on valtaa ruokaketjussa

Pääkirjoitus 18.02.2019

Asiakasdatansa ansiosta ruokakauppa tuntee asiakkaansa paremmin kuin asiakas itse.

Selvitysmies Reijo Karhisen raportissa yksi kiinnostavimmista kohdista on vaatimus ruokakaupan keräämän asiakastiedon avoimuudesta. Luken tutkimusprofessorin Jyrki Niemen mielestä se on myös raportin toimista mullistavin (MT 15.2.). Ei ole yllätys, että kauppa nyrpistää esitykselle nenäänsä.

Asiakasdatansa ansiosta ruokakauppa tuntee asiakkaansa paremmin kuin asiakas itse. Kauppa saa heti myös tarkan tiedon valikoima- ja hintamuutosten sekä tuoteuutuuksien vaikutuksista ostosvalintoihin. Tätä tietoa avoimemmaksi on kaivannut muun muassa Elintarviketeollisuusliitto ETL – turhaan. Tieto auttaisi muuta ruokaketjua tuotekehityksessä sekä tuotantopäätöksissä. Tiedon valta on ruokaketjussa nyt liian keskittynyttä.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT