Pääkirjoitus

Kahdeksan miljardin euron kysymys

Liikenteeltä kerätään vuosittain veroja noin kahdeksan miljardia euroa. Autokannan uudistamisen vauhdittamiseksi autoveroa halutaan alentaa. Fossiilisten polttoaineiden käytön väheneminen puolestaan pienentää polttoaineverotuksen tuottoja. Päättäjät ovat jo vuosia pohtineet, miten asia voidaan ratkaista niin, etteivät valtion verotulot pienene.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esittää, että polttoainevero muutetaan paikannukseen perustuvaksi, kilometrikohtaiseksi veroksi (MT 14.10.). Paikannuksen avulla verotusta voisi kohdistaa erisuuruisena tiestä, alueesta ja ajankohdasta riippuen. On tärkeää, että erilaisia liikenteen verotusmalleja pohditaan, koska se on oikeudenmukaisuuden lisäksi kahdeksan miljardin euron kysymys.

Lue lisää

Valtiovarainministeriö tyrmää alueellisen polttoaineveron – "Lisäisi liikennettä ja byrokratiaa"

Autoja verotettaisiin liki 10 senttiä kilometriltä, jos satelliittipaikannus ja kilometrivero otetaan käyttöön – muurari Jyväskylästä pitää veromuutosta asiallisena

Maaseudun autoilija kaipaa reiluutta

Ministeri Vanhanen ehdottaa paikannukseen perustuvaa verotusta polttoaineveron tilalle – "Nyt sorateillä ajetaan kalleimmat kilometrit"