Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti kaupoissa kasvoi viime vuonna 7,3 prosenttia yhteensä 14,2 miljardiin euroon. Myynniltään suurimmat tuoteryhmät olivat maitotuotteet (2,4 mrd. euroa) liha (2,1 mrd. euroa) sekä viljatuotteet ja leipä (2,0 mrd. euroa). Määrällisesti eniten – liki 12 prosenttia – kasvoi vihannesten myynti.
Ruokakaupan raju kasvu on seurausta koronavuodesta. Kotona kokkaaminen vähenee taas epidemian jälkeen, mutta kasvanut arvostus koko ruokaketjua kohtaan säilyy. Viime vuosi oli ensimmäinen, jolloin Päivittäistavarakauppa PTY ja Tilastokeskus keräsivät kaupan myyntitiedot tuoteryhmittäin. Tämä on tärkeä askel kohti parempaa markkinatuntemusta koko elintarvikeketjulle. Avoimuus lisää aina myös luottamusta.
Kaupan tuoteryhmäkohtaiset myyntitiedot ovat tärkeä askel kohti parempaa markkinatuntemusta koko elintarvikeketjulle.