Pääkirjoitus

Valion maailma muuttui

Maidontuottajien omistama Valio yllätti viikolla ostamalla perinteikkään Heinon Tukun. Vaikka Valio on tehnyt ennenkin tukkukauppaa, sen asema vahvistuu selvästi. Tuotemäärä nousee 1 000 nimikkeestä 30 000 tuotteeseen. Samalla Valio astuu isojen asiakkaidensa S- ja K-ryhmän alueelle erityisesti ravintola- ja catering-ruuassa. Myös valmisruuan kasvava markkina kiinnostaa varmasti perinteistä meijeriyhtiötä.

Valion omistajille yrityskauppa merkitsee siirtymistä ruokaketjussa uuteen maailmaan. Oman yhtiön suora yhteys maidontuotantoon vähenee, ja samalla valiolaiset tuottajat joutuvat ottamaan aivan uudella tavalla tuntumaa myös ruuan tuontiin. Kiinnostavaa onkin, kuinka kotimainen Heinon Tukun tuote­valikoima tulevaisuudessa on.

Lue lisää

S-ryhmän myynti kasvoi 5,9 miljardiin euroon – marketkaupan myynti noussut selvästi yli koronaa edeltävän tason

"Haluan tehdä tästä suomalaisen elintarvikealan Stora Enson" – Sijoittaja Pekka Viljakaisen Finnforel on tehnyt läpimurron, joka voi mullistaa maailman kalankasvatuksen

Pekka Viljakainen loi maailmalle verkkopankin, ja nyt hän varoittaa suomalaisia Venäjä-hysteriasta: "En näe Venäjällä mitään riskiä, mitä ei ole kansainvälisillä markkinoilla yleensä"

Ei lisätä liikenteen päästöjä