Pääkirjoitus

Ruokavienti ottaa askeleen

K-ryhmän ja MTK:n yhteistyö on avaamassa suomalaisille elintarvikkeille uuden väylän Kiinan markkinoille (MT 17.9.). Yhteistyötahot etsivät sopivia pk-yritysten tuotteita Keskon Kiinassa toimivaan Alibaban Tmall-verkkokauppaan. Mukana verkkokaupassa ovat ensikertaa pakasteet, joista ensimmäiset suomalaisleipomoiden erät ovat jo saapuneet Kiinaan.

Keskon ja MTK:n yhteistyöllä suomalainen ruokavienti ottaa kiinnostavan askeleen suurille ja nopeasti kasvaville markkinoille. Ruuan puhtaus ja vastuullinen tuotantotapa kiinnostavat yhä useampaa kiinalaistakin kuluttajaa. Jos Keskon verkkokauppa Kiinassa menestyy, se voi jatkossa tehdä yhä useammasta suomalaisesta ruokafirmasta vientiyrityksen.

Lue lisää

Onko suomalaista ruokaa kohta olemassa? ”Kauppa on haluton sitä keskustelua käymään", Juha Partanen arvioi – turvepeltojen korvauskelpoisuus on Pohjois-Savossa kolmen miljoonan euron asia

Verkkokauppa Kärkkäinen laajentaa ruokaan – valikoimiin tulee 10 000 elintarviketta säilykkeistä leivontatarpeisiin

Tuottajan saatava hiilikaupasta euroja

Norjalainen kauppatulokas Oda lupaa toimia reilusti – ”Meillä ei ole tarvetta kilpailuttaa esimerkiksi yksittäisiä lihatuotteita tavarantoimittajien kesken"