Pääkirjoitus

Autokanta ei uusiudu hetkessä

Biokaasu on iso mahdollisuus maatiloille ja maaseudun yrityksille.

Liikenteen päästöjen vähentäminen on noussut ilmastokeskustelun kärkeen, kun päästökauppa on leikannut tehokkaasti energiantuotannon päästöjä.

Tilastokeskuksen mukaan kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2017 noin 11,5 tuhatta tonnia eli viidennes kokonaispäästöistä. Päästöt vähenivät edellisestä mittauksesta vaikka talous ja liikenne kasvoivat.

Valtaosa liikenteen päästöistä tulee tieliikenteestä ja runsaat puolet niistä on henkilöautojen päästöjä. Autoilu koskettaa lähes kaikkia suomalaisia, joten ei ole ihme että keskustelu käy kierroksilla.

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys tarjosi rajuja lääkkeitä autojen päästöjen vähentämiseksi. Rajut polttoaineveron korotukset, ja lopulta vuonna 2045 fossiilisten polttoaineiden myyntikielto. Tukea tulisi sähköauton hankintaan, biokaasun lisäämiseen ja biopolttoaineiden tuotantoon. Liikennettä ylipäätään pitäisi vähentää. Näillä eväillä Suomessa olisi yhdentoista vuoden kuluttua 670 000 sähköautoa ja 130 000 biokaasuautoa.

Muun muassa Autoliitto ja autoalan järjestöt tuomitsivat tavoitteet tuoreeltaan epärealistisiksi ja liian kalliiksi toteuttaa. Samaa kertoo MT:n kyselytutkimus (MT 10.1.), jonka mukaan vain 4 prosenttia suomalaisista aikoo ostaa seuraavaksi autokseen sähköauton.

Tutkimuksen mukaan bensa-auto pitää pintansa ja hybridit lisäävät suosiotaan. Dieselien kysyntä vähenee, mutta pitkien etäisyyksien maaseudulla myös niille riittää kysyntää.

Samaa kertovat uusien autojen rekisteröintitilastot. Keskustelu dieselautojen kieltämisestä on pelästyttänyt ostajat ja niiden myynti on kääntynyt rajuun laskuun. Samaan suuntaan vaikutti myös syksyn autoverosähläys, jossa isot dieselit ensin kallistuivat ja sitten taas halpenivat.

Kaasu- ja sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta kappalemäärät ovat vielä pieniä.

Uusien autojen rekisteröintitilastoista puuttuvat myös ne kymmenet tuhannet käytettynä maahan tuodut autot, joista iso osa on dieselkäyttöisiä.

Autokannan keski-ikä on Suomessa 12 vuotta ja keskimääräisen auton arvo on runsaat kolme tuhatta euroa.

On selvää, että autokanta ei uusiudu hetkessä. Sähköautot kehittyvät nopeasti, mutta lähivuosien ajan niiden ostajat ovat pääasiassa hyvätuloisia kaupunkilaisia ja uudesta teknologiasta kiinnostuneita autoharrastajia.

Liikenteen päästöjen nopean vähentämisen kannalta biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvattaminen ja biokaasun tuotantoon tehtävät investoinnit ovat huomattavasti tärkeämpiä keinoja kuin sähköautojen myynnin edistäminen.

Biokaasu on iso mahdollisuus maatiloille ja maaseudun yrityksille. Biokaasun liikennekäytön yleistyminen vahvistaa Suomen huoltovarmuutta ja mahdollistaa alueellisesti kattavan polttoaineen jakeluverkon rakentamisen. Nykyiset polttomoottoriautot voidaan kohtuullisin kustannuksin muuttaa kaasukäyttöisiksi.

Maaseudun Tulevaisuuden ja MTK:n puheenjohtajapaneelissa (MT 11.1.) vasemmistopuolueet ja vihreät kannattivat fossiilisten polttoaineiden verotuksen kiristämistä. Porvaripuolueet vastustivat veronkorotuksia.

Jokainen voi päätellä, kuinka uskottavia vastaukset ovat, kun polttoaineveroja on korotettu nykyisen porvarihallituksenkin aikana.

Liikenteen päästöjen vähentäminen edellyttää myös taloudellisia ohjauskeinoja. Ne eivät kuitenkaan saa rajoittaa ihmisten oikeutta liikkua. Toimenpiteet täytyy suunnitella niin, että niiden kustannukset eivät jää yksin maaseudulla asuvien maksettaviksi.

Hiilivapaa liikkuminen voi olla myös suuri mahdollisuus maaseudulle.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Sähköautot törmäävät hinnan lisäksi huonoihin sähköverkkoihin isossa osassa maailmaa

Marttila hallitusneuvotteluista: "Nyt on viimeinen näytönpaikka saada biokaasu vauhtiin"

Onko bensa- ja dieselautoilla tulevaisuutta? Vihreät ja vasemmisto kannattavat kieltoa, muut porkkanaa