Vieraskolumnit

Musiikkia kaikille!

Miika Hynninen
Vieraskolumnit 19.08.2018

Miika Hynninen: Musikaalisiin ja ei-musikaalisiin erottelevan elitismin sijaan huomio pitää kiinnittää kaikkien ihmisten musiikin kokemisen vahvistamiseen.

1990-luvun puolivälissä havaittiin, että Mozartin kuunteleminen paransi suoritusta tilanhahmottamistehtävissä. Ilmiötä kutsuttiin Mozart-efektiksi ja yleistettiin, että nimenomaan klassisen musiikin – erityisesti Mozartin – kuunteleminen parantaa ihmisen kognitiivisia toimintoja.

Myöhemmin huomattiin, että säveltäjää ja musiikinlajia merkittävämpää oli miellyttävä kuuntelukokemus sekä se, että musiikki oli nopeatempoista ja duurissa. 10–11-vuotiaiden suoriutuminen parani parhaiten popmusiikilla ja 5-vuotiaat keskittyivät paremmin tuttuja lastenlauluja kuuntelemalla.

Suomalainen musiikkiopistojärjestelmä on alkuperäisen tavoitteensa – korkeatasoista klassisen musiikin opetusta lahjakkaille lapsille – ohjaamana onnistunut kouluttamaan kourallisen korkeatasoisia musiikin ammattilaisia. Loput 99 prosenttia opiston käyneistä eivät löydä paikkaansa musiikin kokijoina ja tekijöinä. Puhumattakaan niistä ”lahjattomista”, jotka eivät opistojen pääsykokeita lapsena läpäisseet.

Neurotieteen tuottama tieto musiikin positiivisista vaikutuksista oppimiseen ja mielenterveyteen on kansanterveydellisessä mielessä merkittävää. Musiikin harrastaminen vaikuttaa kielellisten ja matemaattisten taitojen lisäksi myös motoriikan, tarkkavaisuuden, tunteiden säätelyn ja toiminnanohjauksen kehittymiseen.

Musikaalisiin ja ei-musikaalisiin erottelevan elitismin sijaan huomio pitää kiinnittää kaikkien ihmisten musiikin kokemisen vahvistamiseen.

Onneksi musiikkiopistot tarjoavat enenevässä määrin klassisen rinnalla myös pop&jazz- sekä kansanmusiikin opetusta paitsi lapsille myös aikuisille. Eriarvoistavista pääsykokeista on paikoin luovuttu ja soittotunteja voi ostaa vaivattomasti kuin sarjakortin kuntosalille.

Musiikin ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmiin on lisätty taiteen soveltavan käytön ja osallistavan pedagogiikan opintojaksoja. Uusi erikoistumiskoulutus kouluttaa yhteisömuusikkoja viemään musiikin kokonaisvaltaista kokemista paikkoihin, jotka ovat jääneet kulttuurikatveeseen.

Musiikki kuuluu kaikille! Konserttitalojen ja festarilavojen laidoilta koti-isien iltalauluista palvelutalon portaiden välistä vankiloihin ja leirinuotion loimusta lähiöostarin kulmilta kylätaloille.

Aiheeseen liittyvät artikkelit