Vieraskolumnit

Vaalipörinää

Kun kolmatta viikkoa aloitellaan flunssaa selättäen, on ollut aikaa lukea lehtiä. Käväisin kylillä ja puutarhamessuillakin. Vain äänetönnä saatoin äimistellä vaalimainoksia ja puheita, joissa heristellään sormea ”dieselautokiellolle”. Mikä se semmoinen on ja kuka sitä on esittänyt?

Puolueiden paperit kertovat, että kukaan ei tule mihinkään lakiin vedoten viemään kenenkään ajokkia pihasta tai autotallista, ei pysäyttämään nykyisellä diesel- tai bensa-autollaan lapsia harrastuksiin kuskaavaa luvattomasta ajosta eikä ratsaamaan takapihoja.

Hyvät maanteiden kuningattaret, ritarit ja perintöprinssit! Mikäli tulevat päättäjät ovat kaukaa viisaita ja asettavat takarajan, jonka jälkeen uusia polttomoottoriautoja ei saa myydä eikä valmistaa, tekevät he palveluksen paitsi Suomen ja kotipallomme päästövähennystavoitteille, myös meille veronmaksajille ja tienkäyttäjille.

On nimittäin hillittömästi halvempaa tehdä näitä päätöksiä ennakoivasti, autoteollisuutta ja -kauppaa sekä kulutuskäyttäytymistä ohjaavasti, eikä vasta pakon edessä ja paniikissa. Näin toimien teknologiat, käyttövoimat ja volyymit kehittyvät sellaisiksi, että tavan tallaaja ei pulita itseään pökerryksiin, kun puhtaamman kulkupelin hankinnan määräaika viimein umpeutuu.

Sähköautojen ja biopolttoaineiden välillä ei tarvita vastakkainasettelua. Molempia tarvitaan, sanoo järjen ääni.

Sähköä ei muuten saa töpselistä, vaan pistorasiasta ja sinne se kannattaa tuottaa uusiutuvalla energialla. Sähköntuotannossa onkin huomattavan paljon enemmän vaihtoehtoja puhtaaseen energiantuotantoon kuin polttomoottorikäyttöisten autojen tarvitsemien polttoaineiden tuotannossa.

Sähköauton saa jo ladattua hyvin monessa paikassa, usein myös kotona. Latausasemaverkon rakentamista vielä toki tarvitaan.

Etu on, että sähkömoottorin hyötysuhde on yli 90 prosenttia. Se parantaa energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä verrattuna mihin tahansa polttomoottoriautoon. Puhtaasti tuotetulla sähköllä liikkuen sähköautojen elinkaaren aikaiset päästöt ovat muita vaihtoehtoja pienemmät.

Biopolttoaineita tarvitaan myös, sekä bensan ja dieselin korvaavia nesteitä että biokaasua. Ilmakehä ei kuitenkaan erota kasvihuonekaasujen lähdettä. Uusiutuvan energian, vaikkapa puun polttamisesta syntyvä hiilidioksidi aiheuttaa ilmakehän lämpenemistä ihan yhtä tehokkaasti kuin fossiilisten polttoaineiden tupruttamisesta vapautuessaan.

Biopolttonesteitä voidaan tuottaa kestävästi vain rajallinen määrä. Siksi ne on järkevää säästää pääasiassa sellaiselle raskaalle liikenteelle, joka ei aivan heti tule sähköistymään.

Vihreät ja kaikki puolueet ovat esittäneet, että yhdyskuntien, maatalouden ja teollisuuden sivutuotteet ja orgaaniset jätteet valjastettaisiin tehokkaasti biokaasun tuotannon raaka-aineiksi. Tarvitaan biokaasulaitosten ja jakeluasemien verkko koko maahan. Näin saadaan ihmisille vähäpäästöinen ja erittäin edullinen tapa liikkua autolla.

Polttomoottoriauton voi kohtuullisin kustannuksin muuttaa kaasuautoksi. Biokaasun metaani on voimakas kasvihuonekaasu, joka vapautuu orgaanisen aineen hajotessa joka tapauksessa. On järkevää ottaa energia liikenne- tai lämmityskäyttöön. Samalla kasvaa kierrätyslannoitemarkkina ja vesistövaikutukset pienenevät, parhaimmillaan maatalouden kannattavuuskin paranee.

Jotta sähkö- ja biokaasuautojen ominaisuudet ja hinnat saadaan kohdalleen, on julkinen sektori omiaan lisäämään kysyntää. Päättäjien tehtävä on tehdä vähäpäästöisestä liikenteestä käytännöllistä ja mahdollista kaikille suomalaisille. Pörinät sikseen!

Hanna Halmeenpää: Sähköautojen ja biopolttoaineiden välillä ei tarvita vastakkainasettelua.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Vuosisadan kärkihanke

Sutta ja säädöksiä

Puusta pitkään