Rakentaminen

Euroopassa suositaan puisia siltoja – Suomessa rakentaminen hiipunut

Liikenne- ja viestintäministeriö yrittää kannustaa puusiltojen rakentamiseen.
Markku Vuorikari
Vihantasalmen puinen maantiesilta valtatiellä 5.

Puusiltojen suosio on kasvussa Keski-Euroopassa. Sen sijaan Suomessa puiset sillat eivät monista eduistaan huolimatta ole lyöneet läpi.

Keski-Euroopassa on pitkä puusiltarakentamisen perinne. Varsinkin Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä voi tavata satoja vuosia vanhoja puusiltoja.

Uudet liimapuuhun perustuvat siltarakentamisen teolliset ratkaisut ovat uudistaneet siltarakentamista. Liimapuuta käytetään yhdessä betonin ja teräksen kanssa ajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen siltaratkaisuina.

Keski-Euroopassa puusiltojen osuus on kasvussa niiden valmistuksen nopeuden ja hyvän kilpailukyvyn ansiosta. Myös ympäristötekijät lisäävät uusien puusiltojen rakentamista niin, että markkinoille on tullut vakiomitoilla varustettuja tyyppihyväksyttyjä siltoja.

Norja ja Ruotsi ovat Pohjoismaista puusiltojen rakentamisessa Keski-Euroopan tasolla. Norjassa joka kymmenes uusi silta rakennetaan puusta. Puusiltojen rakentaminen on osa Norjan hallituksen puurakentamisen edistämisohjelmaa.

Suomessa taas uusien puusiltojen rakentaminen on käytännössä hiipunut hankintamenettelykäytäntöjen ja asenteiden seurauksena.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan ministeriö julkaisee huhtikuussa ohjelman, joka ohjeistaa lisäämään puun käyttöä myös infrarakentamisessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Puun käyttö rakentamisessa aiotaan kaksinkertaistaa seuraavan neljän vuoden aikana – eniten kasvumahdollisuuksia nähdään puukerrostaloissa

VVR Wood vastaa puurakentamisen kysyntään – rakentaa uuden puukerrostalotehtaan Heinolaan

Kanadassa massiivipuu nousemassa rakentamisen ykkösmateriaaliksi