Rakentaminen

Betonisiltojen lujuustutkimukset valmistuivat – vain yksi silta ei täyttänyt vaatimuksia

Rakentaminen 17.09.2018

Liikennevirasto tutki yli 90 siltaa eri puolilta maata.


Rekolanpuron betonisilta Vantaalla. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Maantie- ja rautatiesiltojen laaja lujuustutkimus on valmistunut. Liikenneviraston mukaan vain yksi tutkituista betonisilloista ei täyttänyt lujuusvaatimuksia. Senkään osalta turvallisuusriskiä ei ole, virasto kertoo.

Tutkimukseen ryhdyttiin betonissa paljastuneiden laatuongelmien vuoksi. Tutkimuksen kohteena oli yli 90 vilkasliikenteisimpää maantie- ja rautatiesiltaa ympäri maata. Sillat on rakennettu vuosina 2005–2016.

"Tulosten perusteella vain yksi kohde ei täytä lujuusvaatimuksia, eli vuonna 2016 valettu Kuivajoentien alikulkusilta Iissä Oulu-Kemi-radalla. Tämänkään osalta turvallisuusriskiä ei ole, mutta tarkempi selvitys kantavuuden alenemasta tullaan tekemään", kertoo yksikön päällikkö Minna Torkkeli viraston tiedotteessa.

Liikenneviraston mukaan Kuivajoentien alikulkusillan kohdalla rataliikenteen suurin akselipaino on tällä hetkellä 22,5 tonnia, kun silta on suunniteltu 35 tonnin akselipainolle.

Tutkimuksessa mitattiin sekä betonin lujuutta että ilmamääriä. Ylimääräinen ilma betonissa alentaa lujuutta.

"Kohonneita ilmamääriä oli useammassa sillassa. Lujuusmarginaalit ovat korkean ilmamäärän silloissa olleet kuitenkin niin isoja, että lujuus täyttää silti vaatimuksen, tätä yhtä siltaa lukuun ottamatta", Torkkeli sanoo.

Liikennevirasto aikoo käydä vielä läpi kymmenkunta siltaa laadunvarmistusmielessä. Lisäksi aiemmassa, vuonna 2016 tehdyssä tutkimuksessa löydettyjä ongelmasiltoja aiotaan tutkia lisää. Tuolloin virasto havaitsi lujuuspuutteita kuudessa maantiesillassa eri puolilla Suomea.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT