Rakentaminen

SK: Helsingin Malmin lentokentän muuttamisesta asuinalueeksi valtaisat hiilidioksidipäästöt

"Sulkeeko Helsinki silmänsä Malmin rakentamisen päästöiltä", kysyy keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen.
Kari Salonen
Helsingin Malmin lentoaseman alueelle kaavaillaan 25 000 asukkaan lähiötä.

Helsingin Malmin lentoaseman alueen esirakentamisesta eli savikon muokkaamisesta rakennuskelpoiseksi aiheutuu ainakin 343 miljoonan kilon hiilidioksidipäästöt.

Päästöt laskettiin infrayhtiö Rambollin hiljattain valmistuneessa selvityksessä, josta kertoi ensimmäisenä Suomen Kuvalehti. Las­kel­mas­sa sel­vi­tet­tiin vain pääs­tö­jä, joi­ta syn­tyy ka­tu­jen, puis­to­jen ja pi­ho­jen esi­ra­ken­ta­mi­sesta.

Maaperän laadun vuoksi Malmin lentokentän alue pitäisi paaluttaa ennen kuin se on rakennuskelpoinen. Päästöjä syntyisi niin paalujen valmistamisesta kuin asennuksesta.

SK:n mukaan Mal­min esi­ra­ken­ta­mi­sen ko­ko­nais­pääs­töt ovat vie­lä pal­jon sel­vi­tyk­ses­sä ker­rot­tu­ja lukuja suu­rem­mat.

Kansanedustaja ja keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen on tyrmistynyt selvityksen tiedoista.

"Helsinki on unohtamassa täysin hallituksen tavoitteet ympäristöllisesti kestävästä kaupunkikehityksestä. Tieto siitä, että Helsinki ei edes aio odottaa ympäristöystävällisempiä materiaaleja osoittaa täydellistä välinpitämättömyyttä koko Suomen ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa kohtaan", Honkonen jyrähtää.

Hän toivoo, että Helsingin johtavat puolueet vihreät ja kokoomus kääntäisivät suunnan "ennen kuin on liian myöhäistä".

"Helsingin kaupunginjohto on aikaisemmin perustellut Malmin päästöjä sillä, että esimerkiksi rakentamiseen tarvittavan betonin päästöt aiheutuvat muualla kuin Helsingissä. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Sulkeeko Helsinki silmänsä Malmin rakentamisen päästöiltä", Honkonen kysyy.

Suomen Kuvalehti: Selvitys vahvisti: Malmin kentän esirakentamisesta valtavat hiilipäästöt – Parempia materiaaleja kehitetään, Helsinki ei aio odottaa

Lue lisää