Uutiset

Turvallisuus, ergonomia ja keveys ohjaavat Finntackin kärryvalmistusta

Ravikärryistä 85 prosenttia menee vientiin. Ruotsin markkinaosuus on suurin, Suomi, Norja ja Ranska seuraavina.
Olli Holopainen ajossa Rapid W harjoituskärryllä, joka suunniteltiin erityisesti Ranskan vaativia markkinoita ajatellen. Se on aiempia lyhyempi ja takaa on helpompi asettua kyytiin, kun istuin jää pyörien taakse, Akselin päälle voi myös laskea jalat ajettaessa käyntiä.

Finntackin kärrytehdas sijaitsee Salpakankaan teollisuusalueella Hollolassa ja työllistää seitsemän vakituista työntekijää. Rengasvalmistuksessa on lisäksi kausityöntekijöitä.

"Tavoitteemme on palvella hevosten ja ponien valmentajia harrastajista ammattilaisiin", sanoo kärrytuotannosta vastaava Mikko Mourujärvi.

Vaikka ponikärryjen tekoon menee käytännössä yhtä paljon työtä mutta hinta on alempi kuin vastaavien hevosten vetämien, poniohjastajat ovat myös tärkeitä. "Heidän joukostaan nousevat tulevaisuuden ammattilaiset."

Rungot, teräs- sekä hiilikuituaisat sekä istuinten verhoukset ovat omaa tuotantoa, ja kotimaiseen alihankintaan nojataan niin paljon kuin voidaan.

Vanteet ja paljon muoviosia saadaan Lahden seudulta. Puuaisat veistää saarnista lahtelainen puuseppä.

Ulko- ja sisäkumeihin löytyi viime vuonna kotimainen toimittaja, kun Lieksassa toimiva Suomi Tyres aloitti tuotannon myös ravikärryihin.

Vuosituotanto on noussut tasaisesti. Kun Mikko Mourujärvi aloitti tuotekehityksen vastaavana 2011, tehtaalta lähti vuodessa muutamia satoja harjoitus- ja ravikärryjä. Nyt myynti lähentelee 2 000:ta.

Tuotekehitys on merkittävässä osassa tuotannon kasvussa. Kolmesta perusmallista on päästy pitkälti toiselle kymmenelle.

Kehityksen kärkenä on ollut ohjastajan ergonomia, ja siitä yritys saa eniten asiakkailta myös kiitosta.

Ranskan Prix d´Amerique-kisassa esiteltiin uusi harjoituskärrymalli Rapid W. Elokuussa lanseerataan virallisesti MT:n kuvissa jo nähtävä uusin kilpakärry Comet.

Molemmissa ergonomiaa on kehitetty muun muassa laskemalla jalkatukien sijaintia niin, että ohjastaja istuu luonnollisemmin, jalat aavistuksen alaviistossa.

Ranskan markkinoille tähdätään nyt tosissaan. Tuotannosta Ruotsiin myydään noin neljännes. Suomi, Norja ja Ranska ovat sen jälkeen varsin tasaosuuksin.

85 prosenttia tuotannosta menee myyntiin. Finntackin kärryillä ajetaan jo kaikilla mantereilla. Kauimmaiset asiakkaat ovat Australiassa ja Uudessa-Seelannissa sekä Brasiliassa.

”Kalleinta on myydä huonoa laatua”, Mikko Mourujärvi linjaa.

Jos tuotteessa, jota käytetään tuhansia tunteja ja useita vuosia, on siis vikaa, myynti kärsii auttamatta.

Kärryrikko voi kaikkein pahimmillaan johtaa niin ihmisten kuin hevosten loukkaantumiseen. Siksikin laadun on oltava ehdottoman luotettavaa.

Virallisesti uudet ravi- ja harjoituskärryt käyvät Ypäjällä testin ennen kuin malli voidaan laittaa myyntiin.

Finntackille on rakennettu oma testilaite. Comet-mallin kärry pyöri keväällä kahden kuukauden ajan yötä päivää. Ajoa kertyi noin 32 000 kilometriä, mikä vastaa ammattitallilla 3-5 vuoden käyttöä.

”Laite ajaa kärryä automaattisesti. Jos jotain tapahtuisi, se pysähtyy itsestään ja mitta-anturit kirjaavat, mistä keskeytys johtui”, Mourujärvi kertoo.

Testilaitteessa pyörät eivät kulje vain suoraa tasaista vaan kärry joutuu myös töyssyihin. Väliin ne pompauttavat sitä suoraan ylös, väliin pyörä taas ikään kuin kohtaa kiven tai epätasaisuuden vinottain.

Uusien mallien lisäksi laitteella ajetaan myös säännölliset vuositestit kaikille malleille.

Carolina Husu
Esa Holopainen tutkailee uuden Comet-kilpakärryn aisoja. Apuaisa voidaan kääntää, jolloin se toimii paremmin erilevyisillä hevosilla. Kärry lanseerataan virallisesti elokuussa.

Tuotekehitys on Finntackissa ainakin Mikko Mourujärven intohimo. Paloa pitää yllä hevosammattilaisten verkosto, jonka palaute ja kehitysideat auttavat eteenpäin.

Timo Leivo, joka aikanaan perusti kansainvälisesti menestyvän Custom-kärrymerkin ja on itse hevosvalmentaja ja -kasvattaja, on tärkeä tukipilari.

”Häneltä pulppuaa ideoita, ja yhteistyötä on luonnollisesti hienoa tehdä, kun hänellä on vuosikymmenten kokemus.”

Nykyisin Finntack tekee myös yhteistyötä brittifyysikon kanssa, joka on kiinnostunut ravuriin ja hevoskärryihin kohdistuvista voimista. Hän on valmistanut testikärryn, jolla mitataan juoksun vastuksiin vaikuttavia tekijöitä.

Koska tutkimus on vielä meneillään, Mourujärvi ei halua avata tuloksia. Lupaavia ne kuitenkin ovat tuotekehityksen kannalta, sillä testattua tietoa vastusvoimien ja nopeuden suhteesta on ollut vähän.

”Kehitimme itse kärryn, jota voi vetää auton perässä. Laji on silti pitkälti ohjastajien henkilökohtaisten kokemusten varassa.”

”Joka kuskilla on vähän erilainen tunne siitä, mikä toimii parhaiten. Yksi haluaa painavat renkaat, toinen mahdollisimman kevyet, ja niin edelleen. Nyt saadaan myös tieteellistä faktaa, mikä on tosi tärkeää.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Finntack jatkaa ravivarustemaailman valloitusta juuriltaan: "Suomi on hyvä maa tehdä bisnestä"

Ravien varikolle vain kilpailijat – Suomen Hippos suosittaa raviratoja tiukkaan harkintaan yleisön suhteen koronatilanteen mukaan

Uusi gallup: Kuka on vuoden valmentaja?

Gallup
MT Ravinetti Youtubessa
MT Ravinetti Youtubessa
Siirry kanavalle
Uusin TalkKari
Katso video