Uutiset

Taalainmaalla on tekemisen meininki

Anu Leppänen
Kaj Närhinen työskenteli kuusi vuotta Mikkelissä kilpailusihteerinä ja sai kokemusta mm. St. Michel-tapahtuman järjestämisestä. Neljä vuotta sitten hän siirtyi Dalatravetin leipiin.

Ruotsin V75-kierrosta isännöi huomenna Rommen ravirata, joka sijaitsee Borlängen kunnassa reilut 200 kilometriä Tukholmasta luoteeseen päin. Dalatravetiin eli Taalainmaan raviratayhteisöön kuuluu tiiviisti myös kesärata Rättvik, jonne on Rommesta noin 70 kilometrin matka.

Molempien raviratojen kilpailutoiminnasta vastaa Kaj Närhinen, joka työskenteli aiemmin Mikkelin raviradalla vastaavissa tehtävissä kilpailusihteerinä. Närhinen on viihtynyt nyt neljä vuotta Dalatravetin sportchefinä eli kilpailutoimenjohtajana.

Närhinen onkin oikea henkilö vertailemaan Suomen ja Ruotsin eroja, mitä tulee keskikokoisen raviradan pyörittämiseen. Romme on kilpailupäiviltään Ruotsin viidenneksi suurin ravirata ja pyörittää noin 45-50 miljoonan kruunun liikevaihtoa.

”Täällä on toki isompi organisaatio ja homma on yleisesti ammattimaisempaa, mutta tavallaan ongelmat ovat samat: yleisöä on vähän ja väki on aika harmaapäistä”, Närhinen alustaa.

”Ruotsissa kuitenkin V75-, V86- ja V64-pelit ovat ne moottorit, jolla koko homma pyörii. Totta kai isossa kuvassa vaihtojen pitää olla hyvät, mutta yksittäisten pienempien ravien vaihdoilla ei ole juurikaan merkitystä.”

"Minut otettiin täällä hyvin vastaan. Tietysti auttoi, kun oli ennestään kohtuullinen kielitaito", neljä vuotta Rommessa työskennellyt Kaj Närhinen sanoo.



Ravinetti vieraili Rommessa marraskuisena torstai-iltapäivänä, jolloin juostiin kymmenen lähdön lounasravit. Lähdöt olivat hevosrikkaita, mutta herää kysymys, miten reilun 40 000 ihmisen kaupungissa voi riittää yleisöä keskellä torstaipäivää ajettaviin kolmen tunnin raveihin?

Virallinen yleisömäärä oli 650 henkilöä ja raveihin pelattiin vajaan kuuden miljoonan kruunun kokonaisvaihto. Närhisen mukaan matalamman profiilin raveissa kyse onkin enemmän kilpailumahdollisuuksien tarjoamisesta kuin yleisön houkuttelemisesta tai pelivaihtojen maksimoimisesta.

”Tällaiset kakkosravit ja esimerkiksi viikonloppuna aamupäivällä ajettavat ravit tarjoavat vain kilpailumahdollisuuksia. Rommen alueella on paljon hevosia ja valmentajia, joten raveja täytyy olla.”

”Rommessa on kuitenkin pitkä perinne siinä, että alle 20 000 kruunun lähtöjä ei ajeta ollenkaan pois lukien pistelähdöt. Rättvikissä voidaan joskus ajaa pienemmillä ykkösillä ja satsata sitten joihinkin lähtöihin enemmän rahaa”, Närhinen kertoo.

Dalatravetin vuosi jakautuu niin, että Romme pitää kesällä taukoa ja silloin ajetaan kilpaa Rättvikissä. Kesäravit vetävät väkeä erityisesti juhannuksena ja Rättvikin ainoana V75-päivänä.

”Borlänge on vanha teollisuuskaupunki, joka periaatteessa tyhjenee kesällä. Rättvikissä taas käy paljon turisteja. Kesäisin olen sitten itsekin pääsääntöisesti Rättvikissä”, raviratojen välimaastossa Falunissa perheineen asuva Närhinen selittää.

”Rättvik on pieni paikkakunta, jossa on vielä sellaista aitoa hevoskulttuuria. Valmentajista Leif Witasp ja Kajsa Frick ovat siellä julkkiksia ja moni tietää hyvin, missä ja miten Hans R Strömbergin hevoset ovat kilpailleet. Raviurheilu on siellä yhteinen asia.”

Närhinen ojentaa voittokukat ohjastaja Kajsa Frickille. Kuva: Erkki Kivistö



Kilpailujohtajan tärkeimpinä työtehtävinä on laatia sarjat eri ravipäiville ja huolehtia ravien aikana kilpailutoiminnan sujumisesta. Dalatravetin toiminnasta huolehtii kuuden hengen organisaatio, jossa Närhinen vastaa sekä Rommen että Rättvikin kilpailutoiminnasta.

Molemmilla radoilla on omat markkinointi- ja koulutusvastaavat, radan kunnossapidosta huolehtiva tiimi sekä ravikoulun vetäjät. Rommessa radanhoidosta huolehtii viisi henkilöä ja Rättvikissä kolme.

”Meillä on aika kustannustehokas organisaatio ja hyvä tekemisen meininki. Ruotsissahan systeemi on rakennettu niin, että keskusjärjestö maksaa palkinnot, mutta ne pyöritetään meidän kauttamme. Palkintotukia voi kuitenkin käyttää ravipäivien kesken vähän oman maun mukaan.”

Närhisen toimenkuvaan kuuluu myös yhteydenpito alueen valmentajien – ammattilaisten ja amatöörien – suuntaan. Rommen toimialueella on 29 ammattivalmentajaa, joista 80 hevosta valmentava Jörgen Westholm on hevosmäärältään suurin.

”Ihan päivittäin en välttämättä ole yhteydessä valmentajiin, mutta aika paljon työhön kuuluu informaation levittämistä. Molemmilla radoilla on omat hevosenomistajavastaavat, oma aikani ei riittänyt siihen hommaan”, Närhinen sanoo.

”Pienilläkin lääkkeillä voi saada ilmapiiriä paremmaksi ja saada lisää tekemisen meininkiä. Meillä palkitaan kuukauden hevosenomistajia, kuukauden hevosia ja kutsutaan ravintolaan Dalatravetissa voittaneiden hevosten omistajia. On myös maalattu ja rempattu paljon.”

Ennen raveja Närhinen käy käytännön asioita läpi tuomariston kanssa. Kuva: Erkki Kivistö



Ruotsalaiset raviradat omaksuvat myös enemmän kotirata-ajattelua, josta Suomi voisi Närhisen mukaan ottaa mallia. Kun oman alueen treenarit ja hevoset menestyvät, raviratakin hyötyy siitä. ”Kotivoitot” varsinkin V75-raveissa muistetaan mainita aktiivisesti.

Dalatravetin alueen kirkkain tähtihevonen on Ruotsin absoluuttiseen eliittiin kuuluva On Track Piraten, joka on tienannut urallaan lähes 13,5 miljoonaa kruunua ja tehnyt ennätyksen 09,4. Piratenin menestys tuo aina sivussa positiivista virettä koko seudun ravitoimintaan.

”Sitä yritetään rummuttaa koko ajan ja paikallismedia kyllä huomioi hevosen hyvin. Taustajoukotkin jaksavat ottaa aina yleisönsä ja osallistuvat eri tempauksiin. Juhannuksena Piraten voitti Rättvikissä ja kyllä yleisö hurrasi”, Närhinen myhäilee.

Tällä viikolla Ruotsin ravimediassa on ollut kuumana perunana se, miksi On Track Piratenin lähtö ajetaan huomisissa raveissa V75-pelin ulkopuolella. Lähtöjen sijoittelussa peliyhtiö ATG ja keskusjärjestö Svensk Travsport sanovat viimeisen sanan.

”Päätös oli kokonaan heidän. Me tietysti olisimme mielellään ajaneet lähdön V75-kohteenakin. Asiassa on sellainenkin puoli, että jos hevonen voittaa huomenna, sitä ei lasketa V75-voitoksi. On Track Piratenin kohdalla sillä on merkitystä. Se taitaa olla kuudentena seitsemäntenä, kun lasketaan, millä hevosella on historiassa eniten V75-voittoja”, Närhinen huomauttaa.

”Rommessa on kunnostettu paikkoja ja paranneltu pieniä asioita, niillä on oma psykologinen merkityksensä.” Kuva: Erkki Kivistö



Videohaastattelussa Kaj Närhinen kertoo Rommen ja Rättvikin ratojen toiminnasta!

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=kDR6Be6akGU[/embed]

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tellmeastory starttaa sunnuntaina Vincennesissä

Voitti toisenkin lähtönsä – karmea epäonni kohtasi seuraavana päivänä

Kontio sai 11000 täyteen

Gallup
Uusin TalkKari
Katso video