Uutiset

Uumajan menestystallin takana onkin Samu Sundqvist

Ville Toivonen
Savolaislähtöinen Samu Sundqvist on viihtynyt Uumajassa jo pitkään. Hän on valmentanut Ingemar Hultqvistin ykistyisvalmentajana kruunumiljonääriluokkaan Selmer I.H.:n lisäksi Eva I.H.:n, Magnifik Brodden ja Höwings Starin.

Kuluneet laulun sanat väittävät, että kaiken takana on nainen - ja niinhän se onkin. Umåkerin viime kausien menestystallin Ingemar Hultqvistin onnistumisten takana on kuitenkin Samu Sundqvist. Jutun lopussa Samu antaa tipsit keskiviikkoillan T86-raveihin omista ja vieraista hevosista.

Lapinlahdelta kotoisin oleva Samu Sundqvist, 41, on kulkenut pitkän ravitien halki Suomen Italian kautta Uumajaan ja keskiviikon T86-kierroksen avainvalmentajaksi. Nyt juna tuntuu jääneen asemalle Ruotsissa. Sundqvist on asunut Uumajassa jo kahdeksan vuotta ja asettumiseen ovat vaikuttaneet tältä "komennukselta" löytynyt avovaimo sekä heidän 1,5-vuotias Ebba-tytär. Eikä asiaa huononna sekään, että työ yrittäjänä menestyneen Ingemar Hultqvistin yksityisvalmentajana tuottaa mahtimenestystä raviradoilta.

"Monen mutkan kautta on tultu, eikä Ruotsiin ollut alun perin minkäänlaista kontaktia", Sundqvist muistelee.

"Akseli Lahtisen tallityöläisenä siirto Pohjanlahden yli tuli 2010, mutta kun Akseli palasi Suomeen, minä jäin. Ensin Sören Lennartsson tuli pyörittämään samaa tallia, ja jäin siihen, ja sitten 2015 menin hommiin Hultqvistille. Olen vitsaillut toisen Lapinlahden miehen Veli-Pekka Toivasen kanssa, että kuka on paikkakunnalta lähteneistä kovin hevosmies, mutta Velluhan se tietenkin on. Olin hänelläkin töissä Italiassa, ja olen oppinut muun muassa häneltä paljon. Esimerkiksi sen, miten tinkimättömästi ollaan huolellisia asioissa. Nyt olen kuitenkin ruotsalaistunut ja esimerkiksi kielikin sujuu jo aika ok, vaikka eihän se varmaan kieliopillisesti aina mene oikein."

Vuodet Hultqvistillä ovat toistaiseksi olleet toinen toistaan menestyksekkäämpiä. Kaikki eivät ehkä vielä tiedä, mitä valmentajanimen "Hultqvist" takaa löytyy, mutta Sundqvist vastaa käytännössä kaikesta.

"No kyllä Ingemar tekee sen tärkeimmän", Samu Sundqvist nauraa.

Hän maksaa laskut. Pääasia on, että homma toimii, meillä on hyvä yhteispeli.

"Ja tottakai hän on manageri. Hän on valinnut hevoset ja tammoille sulhaset. Tamma 

Magallowayn

(Andover Hall) hyvyys siitostammanahan meitä on viime vuonna nostanut ylemmäs. Mutta yhä enemmän jutellaan yhdessä siitäkin, mitä oreja pitäisi käyttää ja mitä sopisivat ominaisuuksiltaan meille. Ei hän kyllä tietääkseni ole istunut koskaan edes hevosen kärryillä."



Auton ratissa Hultqvist on sen sijaan istunut.



"Yrittäjä hän on ja onkin hirveä yrittämään. Hän aloitti ajamaan taksia, ja lopulta hänellä oli hallussa koko Uumajan taksiliikenne. Hän on tarkka kruunuistaan, ja niin pitää ollakin. Kuitenkin olemme yhdessä opetelleet, että hevosen ruuissa ei voi tinkiä, jos haluaa tulosta. Samoin, jos esimerkiksi tarvitaan uutta radan pintaa, sitä on hankittava. Kuitenkin olen nämä taisteluni voittanut. Menestys on helpottanut, nyt ymmärrystä löytyy helpommin kassan puoleltakin. Muutenkin täällä Uumajassa olimme Akselin kanssa alkuun hieman ihmeissämme, kun treenipaikat ja ratakin saattoivat olla yhtäkkiä jäässä. Siinä ollaan ehkä tuotu jotain panosta tänne, että ollaan painotettu, että ajopaikkoja joutuu välillä hoitamaan vaikka yötäpäivää, jos niillä haluaa ajaa. Ja jos haluaa että on menestyviä hevosia, ajopaikkojen pitää olla kunnossa."



Nyt Ingemar Hultqvistillä on menestyvä kahdeksan hevosen kilpatalli ja viisi siitostammaa Broddan siittolassa aivan Ruotsin toisessa päässä, eteläkärjessä.



"Toistaiseksi tämä menee kahdella työläisellä, minulla ja 

Anna Eidegren-Beijerillä

. Tässähän oli ohjastajanakin pärjäävä 

Malin Viklund 

apuna, mutta hän halusi keskittyä enemmän kilvanajoon. Nyt Annan kanssa ajamme hiitit pääsääntöisesti ma-ke-pe, minä olen töissä ma-pe ja Anna hiittipäivät sekä viikonloput. Tottakai, kun kilpailukausi nyt alkaa, viikonloppuisinkin on usein paljon tekemistä."



Jatkossa on tulossa paljon uusia varsoja siis?



"Näin on, jos luoja suo. Mutta tällä hetkellä varsoja on vähän, vain yksi kolmevuotias ja yksi kakkonen. Onneksi meidän muista hevosista parhaat ovat aika nuoria, 

Selmer I.H. 

(Love You), 4, ja 

Eva I.H. 

(Ready Cash), 5. Niissä on ainesta pitkälle, jos kaikki menee hyvin. Talvi on ollut ok, mutta kelit ovat olleet sellaisia, että aloitus on siirtynyt hieman. Tähtäimet ovat tietysti enemmän syyspuolella, joten ei tässä kiirettä ole."



Mika Forss 

on mielenkintoisesti valikoitunut teidän ykköskuksiksi, miten siinä niin kävi?



"Sattumistahan useat asiat lähtevät, tämä yhteys alkoi lokakuussa 2016. Tiesin että Mika oli tulossa ajamaan 

Victory Bonsailla 

75-hopeadivisioonaa ja haettiin pronssiin kuskia meidän 

Höwings Starille 

, ja heitin, että Suomesta olisi tulossa huippukuski, jonka nimi ei Ingemarille sanonut vielä paljoa. No, Mikahan taikoi meidän ruunan 12. radalta ykköseksi, ja se natsasi heti. Mikan kanssa on ollut helppoa, hän ajattelee hevosten jatkoa ja tunnustelee tosi tarkasti muutenkin, mitä hevosella tänään kannattaa yrittää ja mitä ei. Kuvaa hyvin, ettei siinä tarvitse edes selittää niin hirveästi. Meillä hevoset lämmitetään aina kahdesti, ja minä hoidan ensimmäisen. Seuraavan kerran kun Forss tuli ajamaan, hän kysyi vain, mennäänkö samalla kaavalla, ja sen jälkeen ei asiasta ole tarvinnut puhua, hän on aina oikeaan aikaan odottamassa hevosta toiseen lämmitykseen."



Ohjastushan onnistuu myös itseltä, sillä voittoprosentti on kauden kahdesta startista 50 ja viime vuonnakin 16 kilpailussa 38 prosenttia (kuusi ykköstä)?



"No joo, voittaminen on tietenkin kivaa ja on hyvä olla kartalla omista hevosista myös kilpakärryiltä. Miltä ne tuntuvat, millaisia varusteita säädetään ja niin poispäin. Kuitenkin todellinen menestys vaatii jatkuvaa kilpailemista, eikä minulla ole siihen kipinää. Perhe on varmaan vaikuttanut siihen, että raveihinkin lähden vain jos on hevonen kyydissä. Tallin menestystä koitetaan rakentaa parhaista mahdollisista palasista, ohjastajia myöten."



Hultqvist-Sundqvistin kolme keskiviikkoillan Mika Forssin ajokkia Bergsåkerissa ovat kaikki pelihevosia, vaikka tähtäin on kauempana, ensi kädessä seuraavan viikon lauantain kotiradan 75-kierroksella.



"Ajamme valmistavat hiitit ihan aina kotona, radalla käymme vain kilpailemassa. Hevoset tuntuvat hyviltä, ja mikä tahansa kolmikosta voi pärjätä, mutta oletus on että parantavat jatkossa, ja Selmerillä sekä 

Magnifik Broddella 

on heti tosi kovat vastassa."



"

Comewithaflash 

voi olla paras tipsi meidän hevosista. Sillä on startti alla, joka meni tosi nappiin. Ajoin neljänteen sisälle, ja sieltä tuli tilaa. Tamma spurttasi tapansa mukaan hyvin, se on vähän sellainen yhden spurtin hevonen, mutta se on ottanut talven tosi hyvin ja pyöristynyt komeasti. Se parantaa saatuaan startin ja voi tehdä taas aika hyvän tilin tällä kaudella - ainakin nyt näyttää siltä. Se vaatii vetävät selät, mutta on sellaisilla vaarallinen täältäkin."



"Magnifik menee meillä ainoana ilman kenkiä, muuten kaikilla on normikärryt ja normivarastus tänään. Se tuntuu hyvältä mutta vaatii myös pitkällä matkalla hyvän juoksun, jotta paras ominaisuus nopeus säästyy loppuun. Se voi pärjätä, mutta minusta 

Beau Mec 

tuntuu nyt liian kovalta vastustajalta, joten sanon seuraaville sijoille."



"Selmer tuntuu kasvaneen ja kehittyneen, ja sikäli on hyvä fiilis, mutta luulen että se on 75-kierroksella paljon parempi, ja tähäinhän on tosiaan vasta syksyllä. Se on hyvä hevonen näihin lähtöihin, ja tässä on heti tosi kovat vastassa, joten en vaadi voittoa. Ei se mahdotontakaan ole, mutta tärkeintä olsi että pääsisismme sujuvasti liikkeelle oriin kanssa."





Mika Forss marraskuussa Eskilstunan Breders Crown -finaaleissa "Team Hultqvist-Sundqvistin" Eva I.H.:n rattailla. Eva oli suosikkeja, mutta tuli lähtökiihdytyksessä kanssakilpailijan taklaamaksi. Kuva: Miika Lähdeniemi



Pääset tästä illan T86-kohteiden lähtölistoille.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kavioliigan lauantain suosikilla Välähdyksellä tarkoitus astuttaa 2020:kin

Forss-Kivimaan muutto Sisulle selvä - jos laivat seilaavat

Widellillä piikkihevoset T86:een

Gallup
Uusin TalkKari
Katso video