Uutiset

Kilpailuvakuutukset säilyvät LähiTapiolassa - yksityiskohtia hiotaan vielä

LähiTapiola hoitaa ravien pakolliset kilpailuvakuutukset myös seuraavat kolme vuotta. Hippoksessa kuitenkin ennakoidaan, että sen aikana pitää tarkastella kaikki vaihtoehdot kunnollisen vakuutusturvan takaamiseksi myös jatkossa.
Anu Leppänen
Vakuutusta, joka korvaisi ohjastajan oman hevosen varusterikkoja, ei saada keskitetysti, mutta sitä kannattaa Hippoksen Pekosen mukaan tiedustella vapaaehtoisena.

Suomen Hippos on kilpailutuksen jälkeen päätynyt jatkamaan vakuutuksia LähiTapiolan kanssa vuoden 2020 alusta. Sopimuskausi kestää kolme vuotta.

Vakuutusturvan tasoon ei ole tulossa isoja mullistuksia, mutta se on entistäkin selvempää, että hevosvakuuttaminen on todella haastava kokonaisuus, luonnehtii Suomen Hippoksen toimitusjohtaja Vesa Mäkinen.

Kilpailupäällikkö Tuomo Pekosen mukaan tarkkoja vakuutusehtoja ei ole vielä lyöty lukkoon. Niistä neuvotellaan tulevalla viikolla.



Hevosen henkivakuutus pois, törmäysvakuutusta halutaan vielä selkiyttää

Se on selvää jo nyt, että hevosen henkivakuutus jää pois. "Se oli LähiTapiolalla ihan selvää, että jos hevonen kuolee tapaturmaisesti kilpailussa, sitä ei vakuutusyhtiö enää korvaa pakollisesta vakuutuksesta. Yhtiöt lähtevät siitä, että joka hevosenomistajan pitää vakuuttaa hevosensa itse."

Tähän asti pakollisesta kilpailuvakuutuksesta on voitu korvata hevosen arvo, enimmillään 20 000 euroa. Sitä on kuitenkin käytetty harvoin. Pekosen tiedossa ei ole tältä vuodelta yhtäkään tapausta, vaan kuolemaan tai lopettamiseen johtaneet tilanteissa on korvaukset hoidettu hevosen omasta vakuutuksesta.

Niin sanottu törmäysvakuutus sen sijaan jatkuu. Jos hevonen kaatuu ilman, että kysymys on ohjastajan virheestä, vahinko korvataan.

Kyseisestä vakuutuksesta on kuluneen vuoden aikana keskusteltu paljon alkuvuodesta Kouvolassa sattuneen kolarin jäljiltä. Pekonen on toiveikas, että siihen liittyviä kolmea ehtoa saadaan vielä selvennettyä niin, että kaikkien ei tarvitse toteutua yhtä aikaa.

Hippos koetti myös tarjouskierroksella saada uudelleen voimaan varusteita koskevan vakuutusturvan. Vuoteen 2016 asti kolarin sattuessa ohjastajan oman ajokin varusteita ei ole korvattu.

"Yritettiin saada vapaaehtoista vakuutusta, jonka ohjastaja voisi ottaa mutta sellaista LähiTapiola ei anna osana pakollista vakuutusta", Pekonen kertoo.

Hän arvelee sen kielivän, että kyseistä vakuutuksen kohtaa käytettiin väärin, mikä on saanut vakuutusyhtiöt karsastamaan sitä. Pekonen kuitenkin kannustaa kysymään vapaaehtoista varustevakuutusta omasta vakuutusyhtiöstä, ja tähän suuntaan LähiTapiolakin on neuvotteluissa viitannut.



Jatkossa vakuutukset esimerkiksi Ruotsista?

Vesa Mäkinen summaa vakuutuksista käytyä tarjouskilpailua toteamalla, että ei ole itsestäänselvää, että nyt alkavan kolmen vuoden vakuutuskauden  jälkeen saadaan enää samantasoista kokonaisuutta kasaan.

"Kaikilla urheilulajeilla on vakuutukset heikentyneet. Meillä on sentään vielä kohtuullisen kattava turva. Mutta joudumme käymään läpi kaikki vaihtoehdot, miten jatketaan tulevan kauden jälkeen."

Toistaiseksi Hippoksen vaakakupissa on painanut se, että järjestön sekä sen tytäryhtiön Hevosurheilulehden kaikki vakuutukset on kilpailutettu köntässä. LähiTapiolan sopimus sisältää siis muun muassa työeläkevakuutuksia, jotka ovat työnantajalle lakisääteisiä.

Niin Mäkinen kuin Tuomo Pekonen toteavat, että Ruotsin kilpailuvakuutuksiin on varmasti syytä perehtyä entistä tarkemmin. Niidne perusteella olisi mahdollista sorvata ehkä kokonaan oma vakuutusjärjestelmä.

"Tai yksi vaihtoehto on sekin, että vakuutusyhtiö, joka toimii Ruotsissa, voisi jatkossa myydä kilpailuvakuutukset myös Suomeen", Pekonen heittää.



Lue myös:

Pakollisen kilpailuvakuutuksen omavastuun maksaa syyllinen kilpailija - nämä kolme ehtoa törmäysvakuutuksessa pitää täyttyä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomalaisten autoajatuksia selvitettiin: Sähköauton suosio kasvaa, mutta selvä ykkönen on silti vanha tuttu

Juha Koponen hoitaa aluksi vain osan LähiTapiolan pääjohtajan tehtävistä

Asiantuntijan mielestä suomalaiset ovat jopa ylikohteliaita kaukovalojen käyttäjiä – näin kaukovalojen kanssa kannattaa toimia

Gallup
Uusin TalkKari
Katso video