Uutiset

Finntack jatkaa ravivarustemaailman valloitusta juuriltaan: "Suomi on hyvä maa tehdä bisnestä"

"Tätä hommaa pitää tehdä nöyrin mielin. Meillä on vaativa loppuasiakas, sillä hevonen ei puhu", muistuttaa Finntackin toimitusjohtaja ja pääosakas Johannes Nevanlinna.
Kari Salonen
"Näen tässä tosi paljon mahdollisuuksia. On mielenkiintoista tehdä tavallaan uudelleen töitä, kun matka on jo kertaalleen tehty", Johannes Nevanlinna kiteyttää siirtymistä 15 työntekijävuoden jälkeen myös omistajaksi.

Hevostarvikekaupan yritys Finntack on käynyt läpi merkittäviä uudistuksia. Lahtelaisyritys on keskittynyt raviurheilun tuotteisiin sen jälkeen, kun ratsutarvikeyritys Horze myytiin vuoden 2018 lopussa.

Finntack-Horze nousi yli 70 miljoonan euron liikevaihdolla vuonna 2018 kolmen suurimman hevosvarustekauppiaan joukkoon Euroopassa.

"Toiminnan kasvaessa huomasimme, että ravi- ja ratsupuolen markkinat ovat strategisesti ajatellen hyvin erilaisia", perustelee toimitusjohtaja Johannes Nevanlinna.

Ratsutarvikkeissa verkkokauppa on merkittävää. Investoinnit logistiikkaan ja markkinointiin vaativat pääomia.

"Jos halusi olla parhaiden joukossa molemmissa, bisnesalueet piti pilkkoa. Näköpiiriin tuli sopiva saksalainen ostaja, joka oli valmis kehittämään Horzea. Tarpeet kohtasivat."

Jos kilpailu oli kovaa ratsutarvikkeissa, ei keskittyminen raviurheiluun tuota sekään tulosta helpolla.

Suomessa Finntack on markkinakakkonen. Yksi kilpailijoista, Veljekset Wahsten, toimii Lahden Jokimaalla kadun toisella puolella. Suomessa ja Norjassa Finntackin markkinaosuus on noin 30, Ruotsissa ja etenkin Ranskassa työmaata riittää enemmän.

"Myyntimme kasvaa hyvin, Ruotsissa oikeinkin hyvin."

Johannes Nevanlinna uskoo kattavaan valikoimaan, tuotteiden oikeaan hinta-laatusuhteeseen sekä hyvään palveluun.

Salaisuus on yhteistyö ammattilaisten kanssa. Maailman johtaviin ravikärryvalmistajiin kuuluvan Customin perustaja Timo Leivo on toiminut Finntackin neuvonantajana tuotannossa parin vuoden ajan.

Finntackin tuotekehitys ja testaus perustuvat kaikilla markkinoilla käytännön yhteistyöhön paikallisten raviurheilun ammattilaisten kanssa.

Myymäläpäälliköiksi on haettu ihmisiä, joilla on kaupan tehtävien lisäksi käytännön tuntumaa hevosurheiluun.

"Tätä hommaa pitää tehdä nöyrin mielin. Meillä on vaativa loppuasiakas, sillä hevonen ei puhu. On ihan ratkaisevaa, että myyjämme osaavat tunnistaa hevosten kanssa toimivien tarpeet", Nevanlinna perustelee.

Finntack tähyää lisämyyntiä tallivaatteista sekä mittatilauksena tehtävistä ammattilaisten ja hevosten varusteista.

Jatkumona yritysjärjestelyihin Nevanlinna ja markkinointijohtaja Denis Marques ostivat loputkin yrityksestä viime syksynä.

Kaupan jälkeen Finntackin pääkonttori siirtyi Norjasta takaisin synnyinsijoilleen Suomeen, ja varasto muutti Hollannista. Marquesin vetämä myyntiryhmä jatkaa Norjassa.

Ennestään Hollolassa toimivat ravikärryjen sekä PharmaCare-tuotemerkillä myytävien hevosten hyvinvointituotteiden valmistukset.

"Suomi on hyvä maa tehdä bisnestä, vaikka usein lehdistä saakin lukea ihan muuta", toimitusjohtaja toteaa.

Finntack

  • Lahtelaisyritys harjoittaa hevostarvikkeiden kauppaa sekä valmistaa Hollolassa ravikärryjä ja PharmaCare-tuotemerkillä hevosten hyvinvointituotteita.
  • Myymälöitä on Suomessa ja Norjassa kolme, Ruotsissa ja Ranskassa yksi.
  • 42 työntekijästä toimii Norjassa kymmenen, Ranskassa viisi ja Ruotsissa kaksi.
  • Liikevaihto 2019 oli liki kymmenen miljoonaa euroa, josta noin 30 prosenttia kotimaasta.
  • Omistajat yhtiön toimitusjohtaja Johannes Nevanlinna ja markkinointijohtaja Denis Marques.
  • Yhtiön perusti Suomeen muuttanut norjalainen Gunnar Gangsö vuonna 1982.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Yrityskauppa toi hevostarvikekauppiaille muhkeat tulot: Kahdelle omistajalle yhteensä yli kahden miljoonan pääomatulot

Valjassepän käyttöohje uudelle silamallille: "Rääkätkää vaan"

Veljekset Wahlstén myytiin uudelle omistajalle

Gallup
MT Ravinetti Youtubessa
MT Ravinetti Youtubessa
Siirry kanavalle
Uusin TalkKari
Katso video