Ruoka

Alarotu Kauppalehdelle: Halpuutus jatkuu

Ruoka 11.01.2016

Kotimaisten tuotteiden volyymi on kasvanut halvempien hintojen ansiosta S-ryhmän myymälöissä.


Kari Salonen
S-ryhmä aikoo jatkaa omien kustannustensa höyläämistä ja hintojen laskua.

S-ryhmän halpuutuskampanja on kantanut hedelmää nopeammin kuin ryhmässä uskallettiin odottaa, kertoo SOK Vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu maanantaina Kauppalehdessä.

”Halpuuttaminen meni erinomaisesti viestinnällisestikin kuten kaikki tietävät. Useampikin mittaus näyttää, että olemme tehneet sekä hinta- että laatumielikuvassa ison hyppäyksen ylöspäin yhtä aikaa.”

Ryhmä aikoo jatkaa omien kulujensa höyläämistä ja siirtää ne hintoihin.

”S-ryhmän saama kate ruuassa pienenee ja se etu ohjataan suoraan kuluttajille. Halpuuttamisessa myyntikatteesta siirrettiin viime vuonna 60 miljoonaa euroa kuluttajahintoihin", hän vakuuttaa.

Hän myös painottaa, että kampanjalla ei ole ruuantuottajille ja elintarviketeollisuudelle negatiivisia vaikutuksia, koska hintojen lasku on tehty kaupan kulurakenteen säästöistä.

Päinvastoin jos S-ryhmä ei olisi lähtenyt laskemaan hintojaan, ulkomaisen tuotannon osuus olisi vain kasvanut kaupassa. Elintarvikkeissa kotimaisten osuus on nyt 80 prosenttia.

”Olemme tietoisesti kohdistaneet halpuuttamisessa kaikkein isoimmat volyymituotteet kotimaisiin tuotteisiin. Sitä kautta olemme lisänneet kotimaisten tuotteiden volyymiä Suomessa”, Alarotu perustelee.

Alarotu viestii myös rivien välistä, että kotimaisessa elintarvikeketjussa on liiaksi uskottu kotimaisuuden olevan itsessään riittävä myyntivaltti.

”Meillä pitää olla kunnianhimoa tehdä kaupan ja teollisuuden ratkaisuja ja tuoteratkaisuja, joissa tuotteet ovat niin hyviä, että ihmiset haluavat ostaa niitä.”

Aukiolo ei vaikuta heti myymäläverkostoon

Alarotu ei vielä kommentoi tarkasti kampanjan vaikutusta markkinaosuuksiin, mutta Prismojen myynnin kehitys on ollut "erinomaisen hyvää".

Pidentyneellä aukiololla ei ole hänen mukaansa lyhyellä aikajänteellä vaikutusta myymäläverkostoon. Pitemmälle katsoen se voi kuitenkin vaikuttaa pienten myymälöiden määriin, koska niiltä poistui etu pidemmästä aukiolosta.

Kauppalehden uutinen halpuutuksesta ja uutinen aukiolosta

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT