Ruoka

Jännittääkö kalan ostaminen? Näillä vinkeillä kalakauppa onnistuu

Kalakaupat kilpailevat parhaillaan, kenen kalatiski palvelee asiakkaita parhaiten.
Riitta Mustonen
Kalatiskin erikoiset kalat saattavat joskus haastaa ostajan. Kuvassa on mustahuotrakala eli espada, joka on arvostettu saalis erityisesti Madeiran saarella.

Jos ei ole valmistanut kalaruokia, kalatiski saattaa näyttää haastavalta, sillä erikokoiset ja -näköiset merenelävät voivat jopa pelottaa.

Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partanen kehottaa karistamaan turhat pelot, sillä kun hallitsee muutaman perusasian, kalaostot sujuvat leikiten.

Ensin pitää tietää, monelleko syöjälle kalaa on ostamassa. Helppo sääntö on, että perkaamatonta kalaa tarvitaan noin 250 grammaa syöjää kohti. Eli kilon lohesta saa aterian neljälle. Osan painosta vievät nahka, ruodot ja muut syömättä jäävät osat.

Perattua kalaa, jossa on vielä nahka ja ruodot, tarvitaan 150–200 grammaa syöjää kohti ja fileetä 100–150 grammaa.

Vanhan sanonnan mukaan vieraat ja kala alkavat haista kolmantena päivänä. Niinkin kauan säilyminen edellyttää, että kala on säilytetty kylmässä, lähellä nollaa astetta fileinä.

Eli kun ostat kalaa, vie se mahdollisimman nopeasti jääkaappiin alahyllylle ja säilytä kylmässä kokkaamiseen asti. Älä jätä kalaa lämpimään autoon odottelemaan ostosreissun kahvittelun ajaksi.

Tuoreen kalan tunnistaa raikkaasta tuoksusta. Kalan silmät ovat kirkkaat, kosteat ja ulkonevat ja värit kirkkaat. Kalaa peittää kiiltävä, ohut limakerros.

Mistä sitten tietää, mikä kala on sesongissa? Jos ei itse kalasta eikä ole perehtynyt kalan sesonkeihin, kannattaa turvautua joko kalakauppiaan apuun tai katsoa netistä Pro Kalan pyydetyn kalan sesonkikalenterista.

Kasvatettua kalaa, kuten kirjolohta, saa ympäri vuoden.

Helmikuun loppuun asti voi äänestää Vuoden Kalakauppaa 2020. Suomen Kalakauppiasliiton kilpailussa etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä. Kriteereinä ovat muun muassa ensiluokkainen palvelu, osaavin henkilökunta, kattavin valikoima ja houkuttelevin esillepano.

Kilpailuun pääset tästä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

MT:n Riitta Mustonen palkittiin suomalaisen ruokakulttuuriin eteen tekemästään työstä

Grillit nostettu esiin – poikkeustila aiheutti piikin grillituotteiden kysyntään

Ruokavirasto jyrähtää: Elintarvikkeiden markkinoiminen koronaviruksen ehkäisyyn tai sen hoitoon pitää lopettaa välittömästi

Maksamakkarajäätelöä ja katkoviivat makkaroihin – näin kuluttajia vedettiin nenästä aprillipäivänä