Lähiruokamessut siirtyi nettiin – ostosten lisäksi kävijää houkutellaan virtuaalikierrokselle kotieläintilalle - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Ruoka

Lähiruokamessut siirtyi nettiin – ostosten lisäksi kävijää houkutellaan virtuaalikierrokselle kotieläintilalle

Messujen puuhamies Christos Granqvist haluaa auttaa pientuottajia kiperässä korona-ahdingossa.
Kimmo Haimi, Toptaste Oy
Christos Granqvistin tavoitteena on tuoda pientuottajien tuotteita nykyistä paremmin kuluttajien saataville.

Christos Granqvist on perustanut Suomen Pientuottajatukun, joka on yksi virtuaalisten lähiruoka- ja luomumessujen tuottajista. Ensimmäiset messut pidettiin jo huhtikuun alussa ja ne onnistuivat niin hyvin, että tällä viikolla messutaan keskiviikosta sunnuntaihin.

Virtuaalimessuilla on mahdollisuus tutustua yli kolmenkymmenen pientuottajan tuotteisiin verkossa ja tilata heidän tuotteitaan. Ei kylmäkuljetusta vaativia kuivatuotteita postitetaan koko Suomeen, mutta muuten messutarjouksia toimitetaan Helsingin ja Turun seudulle, missä palvellaan myös noutoasiakkaita.

Messuilla on myös mahdollisuus päästä virtuaalikierrokselle Livefarmille katsomaan farmin kotieläimiä emännän johdolla Livefarmi keskiviikosta perjantaihin iltapäivällä. Sunnuntaina LIvefarmin emäntä kertoo kesäkanalan perustamisesta ja kanojen hoidosta.

Torstai- ja perjantai-iltana huippukokit Ari Ruoho ja Sasu Laukkonen valmistavat ruokaa livelähetyksessä pientuottajien tuotteista. Messujen yhteistyökumppani Viinitie on valinnut ruokiin sopivat viinit.

Virtuaaliset Lähiruoka- ja luomumessut tuottaa Suomen Pientuottajatukku, ProLocalis ja Kotitila.fi, joiden kaikkien taustalla vaikuttaa Christos Granqvist.

Granqvist palasi viidentoista vuoden jälkeen meriltä kotitilalleen Kirkkonummelle ja lähti uudelle uralle. Aluksi hän auttoi naapureita nettimyynnissä.

Kysynnän kasvaessa Granqvist huomasi, että lähes kaikki pientuottajat kohtasivat samoja ongelmia. "Haluttiin lisää näkyvyyttä ja myyntiä, mutta osaamista tai aikaa ei löytynyt."

Granqvist kehitti ProLocalis-sovelluksen, jonka avulla pystyy tutustumaan oman lähialueen pientuottajiin, suoramyyntitiloihin ja palveluntarjoajiin.

Pian sovelluksen lanseeraamisen jälkeen Helsingin kaupunki otti yhteyttä ja pyysi apua kaupungin torien elvytykseen. Tästä yhteydenotosta poiki kerran kuussa eri Helsingin toreilla järjestettävä Helsinki Farmers’ Market -tapahtuma.

Näin sai alkunsa Suomen Pientuottajatukku, pientuottajien kumppaniverkosto, jonka myyntikanavana kuluttajien suuntaan toimii Kotitila.fi-verkkokauppa.

Granqvistin tavoitteena on lisätä maaseudun elinvoimaisuutta ja kehittää ruokaketjun omavaraisuusastetta sekä läpinäkyvyyttä.

"Pientuottajat ja kuluttajat sekä ravintolat, jalostajat ja jälleenmyyjät virtuaalisesti yhdistävä tapahtuma madaltanee kynnystä tutustua lähiseudun pientuottajiin ja niiden tuotteisiin", Granqvist uskoo.

Lähiruoka- ja luomumessut netissä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Atrian logo menee uusiksi – brittiläisen toimiston kanssa tehty uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien

Korona peruutti ruokamessuja maailmalla, Food from Finland siirtyi webinaareihin

Peltiruoka sopii etäpäivään ja ison porukan ruokkimiseen

Ruissalon Maininki -ravintola Turussa avautui ensin Netflixin miljoonille katsojille – ja maanantaina ruokailijoille