Kuluttajaliitto: Kotona oleminen vähentänyt selvästi ruokahävikkiä - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Ruoka

Kuluttajaliitto: Kotona oleminen vähentänyt selvästi ruokahävikkiä

Ruokahävikin laskua saattaa selittää verkkokaupan kasvanut suosio.
Jaana Kankaanpää
Koronakriisi on vähentänyt suomalaiskotien ruokahävikkiä.

Yli neljännes Kuluttajaliiton kyselyyn vastanneista kertoo kodin ruokahävikin vähentyneen koronatilanteen aikana, Kuluttajaliitto kertoo tuoreessa selvityksessään.

Kuluttajaliiton selvityksen mukaan muun muassa verkkokaupan kasvanut suosio selittää ruokahävikin laskua. Ruokaostoksia ja ruoanvalmistusta kotona suunnitellaan nyt aiempaa enemmän.

Lisäksi tarve säännölliselle ruokailulle on korostunut, kun perheet viettävät aiempaa enemmän aikaa kotona. Hävikin pienentäminen laskee myös ruokamenoja, kun edellispäivän tähteitä hyödynnetään tehokkaammin.

Kuluttajaliitto toivoo tiedotteessaan, että ruokahävikin pieneneminen olisi pysyvä ilmiö.

”Hävikkityöhön ja kuluttajien tietoisuuden kasvattamiseen tuleekin juuri nyt panostaa entistä enemmän, jotta uudet käyttäytymismallit jäävät pysyviksi. Hävikin vähentäminen tekee hyvää ympäristölle, mutta myös kuluttajien omalle taloudelle, kun ostettua ruokaa ei päädy hävikkinä roskiin”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa.

Kuluttajaliitto teetätti selvityksen Aula Researchilla. Kyselyyn vastasi noin 1 100 ihmistä.

Lue myös:

Nolottaako ostaa laputettua ruokaa? Ei tarvitse – osallistut hävikkitalkoisiin

Tutkija kannustaa kauppoja myymään leipää nykyistä halvemmalla: "Voitaisiin varmistaa, että tuotteet saadaan kaupaksi"

Kolhuiset omenat päätyvät mehuksi ja lötsähtäneet tomaatit murskaksi – ruokahävikkiä torjutaan uusilla tuotteilla

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Atrian logo menee uusiksi – brittiläisen toimiston kanssa tehty uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien

Korona peruutti ruokamessuja maailmalla, Food from Finland siirtyi webinaareihin

Peltiruoka sopii etäpäivään ja ison porukan ruokkimiseen

Ruissalon Maininki -ravintola Turussa avautui ensin Netflixin miljoonille katsojille – ja maanantaina ruokailijoille