Ruoka-alan ammattilaisille suunnattu myyntipalvelu kokoaa pientuottajien valikoimat yhteen osoitteeseen - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ruoka

Ruoka-alan ammattilaisille suunnattu myyntipalvelu kokoaa pientuottajien valikoimat yhteen osoitteeseen

Pro Kotitila palvelussa tuotteiden tilaamisesta on tehty mahdollisimman jouhevaa.
Jaana Kankaanpää
Ammattikäyttöön tarkoitettu Pro Kotitila -palvelu saadaan toimintaan kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Palvelu on tavoittanut jo ensimmäiset käyttäjät.

Kesäkuun alussa aukeaa uusi ammattilaisille suunnattu kanava pientuottajien tuotteiden ostamiseen. Pro Kotitila -palvelussa pientuottajat voivat myydä kootusti suuria määriä tuotteitaan esimerkiksi kaupoille ja ravintoloille. Palvelu toimii ruokaketjussa tilausjärjestelmänä, jonka ansiosta tuottajatiedot löytyvät samasta paikasta.

Palvelun tuotevalikoima vaihtelee muun muassa satokauden ja tarjonnan mukaan. Kyseessä ei ole pikatukku, vaan valikoima elää tuottajien valmisteluajan kanssa.

Yrittäjä Christos Granqvist kuvailee palvelua pientuottajapörssiksi, jossa Pro Kotitila toimii puskurina pientuottajien raaka-aineiden saattamisessa eteenpäin ammattilaisille. Tilaukset tehdään verkkosivuilla, joita viimeistellään parhaillaan. Tuoretuotteiden normaali toimitusaika tulee olemaan noin viikon.

”Arvio perustuu siihen, että tunnemme meidän tuottajamme ja sen, kuinka kauan heillä menee aikaa tavaran toimittamiseen”, Granqvist kertoo tiedotteessa.

“Pakaste- ja kuivatuotteita pystytään toimittamaan myös nopeammalla aikataululla varastostamme, jossa tuottajilla on tuotteet valmiina.”

Uuden palvelun tavoitteena on ollut palvella mahdollisimman sujuvasti käyttäjiä eli ruoka-alan ammattilaisia. Siksi palvelu eroaa hieman kuluttajille suunnatusta kotitila.fi-sivustosta.

"Ammattipuolelta on karsittu kuvia ja tarinoita ja keskitytty käyttäjäystävällisyyteen, toisin sanoen mahdollisimman vaivattomaan tilausprosessiin. Tavoitteena on, että keittiömestari tai kauppias pystyy tekemään tilauksen nopeasti yhdessä kanavassa”, Granqvist sanoo.

Tuottajien taustat ja tarinat ovat myös ammattilaisille suunnatussa palvelussa saataville. Ne eivät kuitenkaan tule Granqvistin mukaan ensimmäisenä vastaan tilausta tehdessä. Kesäkuun ensimmäisenä päivänä käynnistyvä palvelu on saanut jo ensimmäiset käyttäjät.

"Mukaan saatu jo kaksi kauppaa ja yksi ravintola”, Granqvist kertoo.

Pro Kotitila -palvelussa saatetaan yhteen Suomen Pientuottajatukun ja ruoka- ja ravintolayhteisö Toptasten verkostot. Suomen Pientuottajatukku kaipasi apua ammattimaiseen horeca-alaan suunnattuun markkinointiin.

”Olemme iloisia saadessamme kumppaniksemme Toptasten, sillä aika ei riitä enää hoitamaan kaikkea itse. Valmistelut oli tehty, mutta toteuttaja puuttui”, Granqvist sanoo.

”Olemme aikaisemmin tuoneet kuluttajat ja ravintolat yhteen. Olemme todella innoissamme saadessamme toimia linkkinä nyt myös tuottajien ja ravintoloiden välillä”, Toptasten kaupallinen johtaja Titti Myhrberg kommentoi alkavaa yhteistyötä.

Hiljattain oman valtakunnallisen tuottajahakemiston perustanut Toptaste tulee jatkossa toimimaan väylänä horeca-sektorin ja tuottajien välillä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Vain lihatuotteissa saa käyttää lihaan viittaavia sanoja, Ranskan laki sanoo – "makkara" ja "burgeri" eivät kelpaa kasvisruokiin, Sarvamaa peräänkuuluttaa maalaisjärkeä

Koronakevät pani teehuoneen konseptin uusiksi – teen rinnalle tuli lähiruoka

Riihimäen Martinassa on rossomainen meininki – lupsakkaa palveluja ja vaisuja kastikkeita

Söin täällä: Satamaravintolassa kaipaa kotimaista kalaa – ulkomainen leike ei Loviisassa sykähdyttänyt