Heinäkuussa Alko tuo myyntiin useiden eri pientuottajien tuotteita. Tulossa on esimerkiksi oluita, viinejä ja tisleitä.
”Aitous, paikallisuus ja pientuottajat kiinnostavat kuluttajia. Haluamme vastata trendiin ja samalla nostaa esille pientuottajatuotteita tilanteessa, jossa korona on aiheuttanut toimialalle haasteita”, tuoteryhmäpäällikkö Kasper Kukkonen kertoo.
Tuotteita otetaan myymälöihin esille enemmän kuin normaalisti. Myymälät voivat kuitenkin painottaa tarjontaansa haluamaansa suuntaan.
"Moni haluaa tukea pienten tuottajien ja lähiseudun elinvoimaisuutta. Suomi ja maailma on pullollaan pientuottajia, jotka tuovat nyt taidonnäytteensä myymälöihimme ja verkkokauppaan”, Kukkonen sanoo.
”Kotimaiset pienpanimot tuovat markkinoille olutmaailman uusimpia kansainvälisiä trendejä, ja toisaalta kehittävät tulevia kotimaisia klassikoita. Nyt on loistava aika tutustua lähipanimon tuotteisiin, tuli sitten matkusteltua missä päin Suomea tahansa”, toteaa Pienpanimoliiton hallituksen puheenjohtaja Mikko Mäkelä.
Viime vuosien vahvistunut kiinnostus pientuottajien tuotteisiin ja lähiruokaan on näkynyt myös Alkon myynnissä.
Viime vuonna pientuottajatuotteita myytiin 675 000 litraa. Tänä vuonna pientuottajatuotteiden kysynnän arvioidaan kasvavan 10—20 prosenttia.
Tällä hetkellä pientuottaja voi lisätä itsensä maksutta Alkon tilausvalikoimaan.
"Verkkokaupan lisäksi pientuottaja voi omalla ilmoituksellaan saada tuotteensa myyntiin korona-aikana haluamaansa 20 Alkon myymälään, normaalioloissa 10 myymälään", Kukkonen kertoo.
Lue lisää:
Vertailu: Alkoholijuomien hinta Suomessa EU:n korkein – ruoka 18 prosenttia kalliimpaa