Ruoka

Korona kiritti kuorimunien kulutuksen kovaan kasvuun – Munaxilla painettiin keväällä töitä kolmessa vuorossa

Se mikä suurkeittiöpuolella pudottiin, otettiin kiinni vähittäiskaupassa, kiittää Janne Torikka.
Kristian Eloluoto / Munax Oy
Janne Torikka toivoo, että munien kulutuksen kasvu jatkuisi. "Suomessa ollaan vielä EU:n keskikulutuksestakin jäljessä."

Kun hallitus ilmoitti koronarajoituksista maaliskuun puolivälissä, Food Service -puoli sammui yhdessä yössä, kertoo kananmunatalo Munaxin toimitusjohtaja Janne Torikka.

"Yhtäkkiä vajaalle kahdellekymmenelle ihmiselle ei ollut töitä."

Tilanne kääntyi kuitenkin toisin päin, kun ihmiset sulkeutuivat koteihinsa ja kotiruuanlaitto lisääntyi. Munien myynti alkoi käydä kuumana vähittäiskaupassa.

"Kuorimunan kulutus lähti hurjaan kasvuun", Torikka kuvaa.

Munax siirtyi tehtaalla kahdesta vuorosta kolmeen ja saattoi jälleen työllistää kaikki työntekijänsä. Juhannukseen asti munia pakattiin yötä päivää.

Torikan mukaan kuorimunien kulutus kasvoi keväällä kuusi prosenttia ja hyvä vauhti on jatkunut.

Laitilassa sijaitseva Munax on vienyt munia myös ulkomaille. Eurooppaan menee noin viisitoista prosenttia tuotannosta, ja vientiä on ollut myös Hongkongiin.

"Kun Hongkongissa menivät Covidin takia hotellit kiinni, niin munavienti sinne tyssäsi eikä ole vieläkään uudelleen käynnistynyt", Torikka pahoittelee.

Munax on tehnyt vientiselvityksiä myös Singaporeen ja toivoo saavansa suomalaisia munia sinne, sillä Singaporessa, samoin kuin Hongkongissa, on yleensä paljon turisteja, jotka ovat tottuneet tuontiruokaan.

Suomessa suurkeittiöpuoli on kesän edetessä hiljalleen elpynyt. Torikan mukaan 80 prosenttia normaalista määristä menee jälleen sinne.

Lue myös:

Suomalainen syö tänä vuonna ennätysmäärän kanamunia – 12 kilon rajapyykin ylitys ei johdu pelkästään koronasta

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruokakaupoissa myytävistä jauheista löytyi torjunta-ainetta – tuotteiden käyttö lopetettava heti

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"