MT Hevoset: Voit lukea MT Hevoset -sisältöjä maksutta 8.2.2021 saakka.
Ruoka

"Epäreilusti toimivien kannattaa olla huolissaan" – näin ministeri Leppä vastaa Lidlin avoimeen kirjeeseen

Lidl kutsui ministeri Jari Lepän tutustumaan toimintaansa. Leppä kertoo ottavansa ketjun kutsun vastaan ja tulevansa mielellään kuulemaan lisää.
Jarno Mela
Ministeri Jari Leppä kertoo toivovansa reilua toimintaa kaikilta.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) sanoo, että reilusti toimivien kauppojen ei tarvitse olla huolissaan elintarvikelain uudistuksista.

"Jos toimitaan reilulla ja oikeudenmukaisella tavalla, niin mitään syytä huoleen ei ole. Uudistus antaa viranomaisille keinoja puuttua epäreiluihin kauppatapoihin. Jos toimii epäoikeudenmukaisesti, niin silloin kannattaakin olla huolissaan", Leppä kommentoi MT:lle Lidl-kauppaketjun avointa kirjettä.

Saksalaisketju lähestyi ministeriä 30.10. päivätyllä kirjeellä. Sen aiheena olivat kaupan omat tuotemerkit.

Lidl Suomi ky:n kaupallisen johtajan Mikko Forsströmin allekirjoittaman kirjeen mukaan ministeri syyttää kauppaa perusteettomasti teollisuuden tuotemerkkien kopioimisesta.

"On erikoinen ajatus, että kaupan alan yritykset pystyisivät harjoittamaan liiketoimintaansa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen yhteistyökumppaneidensa kustannuksella tai toimimalla epärehellisesti", kirjeessä sanotaan.

Lidlin mukaan kaupan omien merkkien myyntiosuus on Suomessa noin 24 prosenttia myynnistä. Omien tuotemerkkien poistuessa kaikki kaupat myisivät "täsmälleen samoja tuotteita samoilla hinnoilla", Lidl ennustaa.

"Kuluttajille olisi merkittävästi vähemmän tuotteita tarjolla. Tämä tuskin on se tulevaisuus, jota toivomme."

Lepän mielestä Lidlin huoli kauppojen valikoiman kapenemisesta ei ole perusteltu. Hän pitää ruokajärjestelmän kasvua ja monipuolisuutta kaikkien etuna.

Leppä kuitenkin huomauttaa, että toimintaa näyttää epäreilulta esimerkiksi silloin, jos kaupan omat merkit vastaavat ulkonäöltään selvästi tunnettuja brändejä.

"Brändituotteet ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Jos tehdään versio olemassa olevasta brändistä, silloin kyseessä ei ole uusi tuote", Leppä sanoo.

"Epäreiluilla toimintatavoilla voi saada hetkellistä hyötyä itselleen, mutta pitkällä aikavälillä niistä on kaikille haittaa. Itselläni on toive, että kaikki toimisivat reilusti", ministeri jatkaa.

Lidlin ja tunnettujen suomalaisbrändien pakkausten samankaltaisuudesta käytiin keväällä keskustelua. Leppä ei osaa sanoa, onko Lidlin kirje osa samaa vyyhtiä.

Kirjeessä painotetaan kaupan valmistavan omia merkkejään ja teollisuuden omiaan. Tavaramerkkioikeus ja liikesalaisuuslaki huomioidaan ketjun mukana kaikessa liiketoiminnassa.

Kirjeen lopuksi Forsström kutsui ministeri Lepän tutustumaan Lidlin tekemään työhön.

"Kiitän kutsusta ja otan sen ilman muuta vastaan. Aikatauluista ei vielä ole ollut puhetta, mutta kun sopiva hetki löytyy, tulen mielelläni käymään ja kuulemaan lisää", Leppä sanoo.

Lue myös:

"Tämä tuskin on se tulevaisuus, jota toivomme" – Lidl lähestyy ministeri Jari Leppää elintarvikelain uudistuksen johdosta

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Miksi ruokakeskustelu nostaa tunteita? Sosiaalipsykologi löytää monta syytä

Tarjolla supervoimia ja menestysreseptejä – ruokamatkailun teemapäivä tarjoaa purtavaa kaikille avoimessa verkkotapahtumassa

Lihatalot vastaavat Finnwatchin soija-raporttiin: Atria myöntää brasilialaisen lihan kuljettamisen Venäjälle, HKScan on asteittain siirtymässä vastuullisen soijan käyttöön Baltiassa ja Tanskassa

Eineksien ja ravintolaruuan raja hämärtynyt korona-aikana – valtaosa ei koe häpeää valmisruokien ostamisesta