20. Nyt testissä oikea ”hyllypuhuja”. pic.twitter.com/N7kZor01oM
— Hannu Aaltonen (@AaltonenHannu) January 18, 2021
Turkulainen Citymarket-kauppias Hannu Aaltonen testaa myymälässään uutta tapaa asiakkaan koukuttamiseksi: hyllypuhujaa.
Kun pahaa aavistamaton asiakas kulkee mehuhyllyn ohi, sieltä ponnahtaa esiin tölkki, joka ilmoittaa, että nyt on aika vahvistaa vastuskykyä ja tämän tuotteen avulla se onnistuu.
Aaltonen jakoi hyllypuhujakokeilusta videon viestipalvelu Twitterissä. Palaute oli murskaava. Useimmat sanoivat väsyvänsä jo nykymäärästä myymälämainontaa.
Kauppiaat kuitenkin satsaavat myymälämainontaan, koska moni asiakas päättää vasta kaupassa, mitä tuotteita koriinsa kerää. Perinteisten tuote-esittelyjen ja maistatusten lisäksi myymälöissä on valo- ja äänimainontaa, lattiatarroja ja jatkuvasti pyöriviä mainosvideoita.
Jopa tuoksumainontaa kehitellään eli kun asiakas liikkuu kaupassa, niin liiketunnistin laukaisee ilmoille valitun elintarvikkeen tuoksun.Hyllypuhujakin ponnahtaa esille, kun asiakas kulkee hyllyn ohi.
Aaltosen twiittaama mehumainos teilattiin lähes kaikissa kommenteissa. Joku sanoi tästedes menevänsä kauppaan huputettuna ja kuulokkeet korvilla tai siirtyvänsä verkkokauppaan. Toinen ilmoitti järkyttyneenä ostavansa jonkun ihan muun mehun.
Topi Uusi-Seppä veisteli, että "Hyllypuhuja kertoo tuotteista pyllyhuhuja!"
Lasse Honkala ehdotti hyllypuhujan nimeksi tyrkytintä. Petri ilmoitti, että kyseessä on niin hevi antimainonta, että suosikkimehu jää hyllyyn.