Ruoka

Video: Mehutölkki hyppää hyllystä ja alkaa ladella mainoslauseita – kyseessä on uusi "hyllypuhuja", jonka esittely herättää lähinnä ärtymystä

Turkulaiskauppias esitteli Twitterissä uutta mainoskikkaa ja sai kommenteiksi vastalauseiden ryöpyn.
Kuvakaappaus Twitteristä
Hyllypuhuja toimii liiketunnistimella eli tuote hyppää esiin ja alkaa puhua, kun asiakas kulkee ohi.

Turkulainen Citymarket-kauppias Hannu Aaltonen testaa myymälässään uutta tapaa asiakkaan koukuttamiseksi: hyllypuhujaa.

Kun pahaa aavistamaton asiakas kulkee mehuhyllyn ohi, sieltä ponnahtaa esiin tölkki, joka ilmoittaa, että nyt on aika vahvistaa vastuskykyä ja tämän tuotteen avulla se onnistuu.

Aaltonen jakoi hyllypuhujakokeilusta videon viestipalvelu Twitterissä. Palaute oli murskaava. Useimmat sanoivat väsyvänsä jo nykymäärästä myymälämainontaa.

Kauppiaat kuitenkin satsaavat myymälämainontaan, koska moni asiakas päättää vasta kaupassa, mitä tuotteita koriinsa kerää. Perinteisten tuote-esittelyjen ja maistatusten lisäksi myymälöissä on valo- ja äänimainontaa, lattiatarroja ja jatkuvasti pyöriviä mainosvideoita.

Jopa tuoksumainontaa kehitellään eli kun asiakas liikkuu kaupassa, niin liiketunnistin laukaisee ilmoille valitun elintarvikkeen tuoksun.Hyllypuhujakin ponnahtaa esille, kun asiakas kulkee hyllyn ohi.

Aaltosen twiittaama mehumainos teilattiin lähes kaikissa kommenteissa. Joku sanoi tästedes menevänsä kauppaan huputettuna ja kuulokkeet korvilla tai siirtyvänsä verkkokauppaan. Toinen ilmoitti järkyttyneenä ostavansa jonkun ihan muun mehun.

Topi Uusi-Seppä veisteli, että "Hyllypuhuja kertoo tuotteista pyllyhuhuja!"

Lasse Honkala ehdotti hyllypuhujan nimeksi tyrkytintä. Petri ilmoitti, että kyseessä on niin hevi antimainonta, että suosikkimehu jää hyllyyn.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Enemmistö suomalaisista pitää ruokakeskustelua polarisoituneena – kasvisruokayritys näki tilaisuuden ja mainosti lihansyönnin puolesta

MT:n lukijat himoitsevat banaanipusuja takaisin – mokka nousi ylivoimaisesti Suukkojen ykkösmauksi

Kerrosviljelmä kasvattaa versoja ja yrttejä keskellä Vantaan kaupunkia – "Tyhjältä pöydältä aloitettiin, kaikki on opittu kantapään kautta"

Tutkimus: Suomalaiset pitävät ruisleipää kiinnostavimpana leipänä