Ruoka

Yle: Koronakeväänä suomalaiset hamstrasivat hunajaa ja napsivat vitamiineja

Ihmiset rynnivät ostamaan säilyviä elintarvikkeita kuten hunajaa, koska kauppojen pelättiin sulkevan ovensa koronarajoituksten takia.
Jaana Kankaanpää
Suomalainen syö vuodessa alle kilon hunajaa.

Sekä S-ryhmän että Kesko ovat viime maaliskuussa myyneet hunajaa vauhdilla, kertoo Yle. Kesko kertoo myynnin kasvaneen 30 prosenttia edellisvuodesta. S-ryhmässä parannusta tuli euroilla mitattuna 10 prosenttia.

Korona saattaa olla yksi syy kuluttajien intoon ostaa hunajaa, koska muutkin säilyvät elintarvikkeet tekivät kauppansa viime kevään poikkeusoloissa. Kauppoihin rynnittiin, koska ihmiset pelkäsivät niiden menevän kiinni.

Suomalainen syö vuodessa alle kilon hunajaa.

Hunajaakin enemmän suomalaiset kävivät ravintolisähyllyillä, Yle kertoo.

Keskolla kauppansa teki erityisesti D-vitamiini. S-ryhmässä ravintolisien myynti kasvoi viime vuonna 15 prosenttia ja vitamiinien myynti yli 30 prosenttia.

D-vitamiinin lisäsi suomalaiset ovat turvautuneet C-vitamiiniin.

Koronan pelko sai suomalaiset ahmimaan hunajaa ja ravintolisiä – myynti kasvoi 10 prosenttia ja vitamiinien vielä enemmän

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kymmenen ruokapalvelua mukaan kestävyysohjelmaan – ammattikeittiöt kehittävät muun muassa malleja hävikin vähentämiseksi ja vegaani- ja kasvisruuan lisäämiseksi

Perheyrityksen havupuu-uutejuomasta vuoden terveystuote – tavoitteena kotimaan kasvu, kysyntää myös ulkomailla

Vuoden 2020 gluteeniton tuote tehdään kotimaisesta täysjyväkaurasta – vuoden gluteeniton yritys on ansioitunut pitkäjänteisessä tuotekehityksessä

Enkelinsuudelma, suukko – Brunbergin suosikkileivos täyttää jo 70 vuotta