Ruoka

Hävikki laski, päästöt pienentyivät, energiatehokkuus parani – nämä ilmiöt leimasivat vuotta 2020

Poikkeusvuosi oli monin tavoin haasteellinen, mutta siihen mahtui myös paljon hyvää toiminnan kehittämisen ja vastuullisuuden saralla, S-ryhmä tiedottaa.
Sanne Katainen
Epävarmuus havahdutti monet ymmärtämään kotimaisen ruuan merkityksen. Keväällä 2020 kotimaisen lihan, hedelmien ja vihannesten myynti nousi S-ryhmässä edellisvuodesta ja jäi myös kesän ja syksyn yli entistäkin korkeammalle tasolle.

Koronavuonna kotimaisen ruoan merkitys kasvoi, hävikki laski ja energiankulutuksessa otettiin merkittäviä askelia kohti hiilinegatiivisuutta, summaa tuore S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus.

S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski vuoden 2020 aikana peräti seitsemän prosenttia. Hävikinpudotus johtui osin koronavuoden kasvaneesta kysynnästä ja erityisesti tuoretuotteiden kiertonopeuden kasvamisesta.

Market-kaupan myyntiin suhteutettu ruokahävikki Suomessa oli 1,4 prosenttia vuonna 2020. Se on laskenut 21 prosenttia vuodesta 2014. Uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista.

Viime vuonna jo 79 S-ryhmän toimipaikkaa oli yltänyt nollapäästöisiksi. Tärkeitä askeleita kohti päästöttömyyttä ovat energiatehokkuuden parantaminen, kylmälaitosten uusiminen hiilidioksidilaitoksiksi sekä kylmälaitteista syntyvän ylijäämälämmön talteenotto ja hyödyntäminen kiinteistön lämmittämisessä.

Vuonna 2020 oman toiminnan päästöt vähenivät kokonaisuudessaan 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Taloudellisesti haastavana vuonna jatkettiin investointeja myös aurinkosähköön. S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. Vuoden 2020 lopussa lähes sadan toimipaikan katolla oli yhteensä yli 70 000 aurinkopaneelia. Vuoden 2021 lopussa aurinkopaneelien määrä tulee olemaan jo noin 100 000.

Koronavuodesta huolimatta henkilöstön työtyytyväisyys nousi ennätyslukemiin. Osuuskaupat työllistivät tuhansia lomautusuhan alla olevia ravintoloiden, hotellien, erikoiskaupan ja liikennemyymälöiden työntekijöitä paikkaamaan kasvanutta työvoiman tarvetta marketeissa ja verkkokaupassa.

Ruokahuoltoa varmistettiin esimerkiksi kysytyimpien tuotteiden varastomäärien kasvattamisella, myymälöiden aukioloaikojen ja verkkokaupan palveluiden laajentamisella, työvuorosuunnittelulla sekä hyvällä yhteistyöllä elintarviketeollisuuden toimijoiden kanssa.

Lue lisää:

Ruokakaupoissa näkyvät nyt nämä kolme vahvaa trendiä – S-ryhmä avaa myyntilukujaan

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helteet palaavat, huolehdi nestetasapainosta – ravitsemusterapeutti neuvoo, mitä asioita nesteytyksessä kannattaa ottaa huomioon

Lähikala ui merestä klassikkoannokseen

Haluatko syödä jauhelihapihvisi mediumina? Viranomaiset varoittavat erityisesti lapsia ja iäkkäitä koskevasta sairastumisvaarasta

Dansukkerin Hyytelösokeri Multi -eriä vedetään takaisin — syynä sallitun rajan ylittävät etyleenioksidi-pitoisuudet.