Ruoka

"Suomi kerrankin Ruotsia edellä!" – Satokausikasvisten tiedot ujuttautuvat Ruotsin ammattikeittiöihin aluksi yhden kunnan kautta

Satokausikalenteria hyödyntävä suomalainen ruokapalvelujen toiminnanohjausjärjestelmä tulee käyttöön Burlövissä, mutta tavoitteena on laajentua koko Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin.
Satokausikalenteri
Ruokapalvelujen toiminnanohjausjärjestelmä CGI Aromi on käyttänyt Satokausikalenterin tietoja vuodesta 2015.

Skoonelainen Burlövin kunta ottaa käyttöön CGI Aromin, joka on Suomen johtava ruokapalvelujen toiminnanohjausjärjestelmä. CGI Aromi välittää kasvisten ja hedelmien satokausitiedot suoraan ruokapalveluille, jolloin keittiöt pystyvät hyödyntämään yli sadan kasviksen satokausitiedot.

CGI Aromi aloitti yhteistyön Satokausikalenterin kanssa Suomessa vuonna 2015. Aromin kehittämisestä vastaava Tero Pollari kertoo, että palaute on ollut loistavaa ja järjestelmässä on jo sata kasvista. "Olemme muuttaneet suomalaista ruokakulttuuria."

Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula pitää Ruotsiin menoa hienona kehityksenä. "Voimme ylpeänä todeta suomalaisten olevan naapurimaata edellä. Satokausiajattelussa ruotsalaiset voivat ottaa mallia meiltä."

Karjulan mukaan Ruotsissa on sama tilanne kuin Suomessa kymmenen vuotta sitten. "Espanjalainen kasvihuonetomaatti on siellä salaattipöydässä ympäri vuoden. Satokausiajattelun avulla pystytään kehittämään paikallista tuotantoa ja viemään kasviksia Ruotsiin myös Suomesta."

Karjula toivoo, että kun ruotsalaiset kunnat tarkentavat hankintalakejaan ja sinne saadaan satokausikriteeri, niin hankinnat sekä Ruotsista että Suomesta lisääntyvät. "On järkevämpää ostaa tomaatteja Suomesta Ruotsiin kuin Espanjasta."

Suomessa kotimaisen kasvistuotannon kehitys on Karjulan mukaan ollut rohkeaa ja innovatiivista. "Koko ruokakenttä on saatu mukaan sesonkiajatteluun. Esimerkiksi varsiparsakaali tuli aluksi Suomeen Espanjasta ja meitä kritisoitiin, kun mainostimme ulkomaista, mutta viime kesänä saatiin ensimmäiset suomalaiset tuottajat."

Satokausikalenteri laskee osittain omaksi ansiokseen, että kasvisten ja hedelmien käyttö on Suomessa lisääntynyt ja monipuolistunut viime vuosina.

CGI Aromi on Suomen käytetyin ruokapalvelujen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka kautta tuotetaan vuosittain yli 160 miljoonaa ateriaa kouluihin, päiväkoteihin, sairaaloihin, tuetun asumisen palveluihin sekä lounasravintoloihin.

Lue myös:

Satokausikalenteri tempaa nyt kaiken kotimaisen ruuan puolesta – kumppanina Atria

Suosittu bloggaaja: On järjetöntä, että ravintoloihin tuodaan broileria Thaimaasta

Aiheeseen liittyvät artikkelit

S-marketissa kasviproteiinit lymyävät pekonit-kyltin alla – tuotesijoittelu hämmentää osaa kuluttajista, S-ryhmä lupaa parantaa kasvistuotteiden erottuvuutta

Ville Haapasalo yllätti itsensäkin: täysin ummikosta tuli vuodessa hatsapuri-leipuri – "Niin huima vauhti, että välillä pelottaa!"

Korona-aikana globaali viininkulutus laski alimmalle tasolleen liki 20 vuoteen

Ruokakaupan uusi tulokas herättää kiinnostusta tavarantoimittajissa – "Olemme tietenkin pelkkänä korvana tässä asiassa"