Ruoka

Mitä eroa on viimeisellä käyttöpäivällä ja parasta ennen -päiväyksellä? Vain hieman yli puolet suomalaisista tietää vastauksen

Kantarin tekemään kyselyyn osallistui 2014 suomalaista.
Riitta Mustonen
Jopa 88 prosenttia suomalaisista voisi ajatella syövänsä tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on umpeutunut. Kuvituskuva.

Vain hieman yli puolet (56 prosenttia) suomalaisista kertoo tietävänsä tarkasti, mitä eroa on elintarvikkeiden parasta ennen -päiväyksellä ja viimeisellä käyttöpäivällä, paljastaa markkinatutkimusyritys Kantarin tekemä kyselytutkimus. Tietoisuus päivämäärien eroista on kuitenkin parantunut vuodesta 2019, jolloin alle puolet (49 prosenttia) tiesi päiväysten eroavaisuuden.

Kyselyyn osallistui 2014 suomalaista. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2021 ja edellisen kerran vuonna 2019. Kyselyn teetätti Kantarilla hävikkiverkkokauppa Matsmart

“Epätietoisuus parasta ennen -päiväyksen merkityksestä saattaa lisätä ruokahävikkiä kotona. Koska kyse ei ole ruoan turvallisuudesta samalla tapaa kuin viimeisessä käyttöpäivän kohdalla, tietoisuutta parasta ennen -päiväyksestä kannattaa edelleen lisätä. Tästä hyvänä esimerkkinä on parhaillaan vietettävä Hävikkiviikko”, muistuttaa Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Ruokatiedon mukaan parasta ennen -päiväys kertoo, että vähintään tähän päivään asti tuote säilyttää oikein säilytettynä tyypilliset ominaisuutensa. Tuotetta saa pitää myynnissä ja käyttää päiväyksen jälkeen. Tuotteen käyttökelpoisuuden voi arvioida aistinvaraisesti.

Viimeinen käyttöpäivä puolestaan tulee merkitä Ruokatiedon mukaan mikrobiologisesti helposti pilaantuviin elintarvikkeisiin. Merkinnän tulee perustua säilyvyystutkimusten tuloksiin. Tuotetta ei saa myydä eikä käyttää tämän päivän jälkeen.

Päiväysten ero on kaikkein selkein (60 prosenttia) 18–24-vuotiaille, kun taas edellisen kerran (2019-tutkimus) tietoisuus oli heikointa juuri nuorten keskuudessa. Naisille (64 prosenttia) ero päiväysmerkinnöissä on selkeämpi kuin miehille (49 prosenttia).

Kantar-tutkimuksessa kävi myös ilmi, että jopa 88 prosenttia suomalaisista voisi ajatella syövänsä tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on umpeutunut.

Lähes joka viides (19 prosenttia) suomalaisista on sitä mieltä, että parasta ennen -päiväyksestä tulisi luopua.

“Kannattaa luottaa omiin aisteihin — eli esimerkiksi haistaa ja maistaa ruokaa ennen poisheittämistä. Parasta ennen -päiväys on valmistajan lupaus siitä, että tuote säilyttää samat ominaisuudet kuin valmistushetkellä”, kertoo Böckelman.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomalaisilla pizzajauhoilla voittoon! Storyn pizzataikina tekeytyi kuusi päivää ja toi keittiömestarille Pizzamestari 2021 -voiton

Juustoportin kaurakahvijuoma valittiin maailman parhaaksi kansainvälisessä kasvituotekilpailussa Lontoossa

Ville Haapasalo avasi Helsinkiin neuvostoravintolan ja vakuuttaa, että nakkikioskin kautta ei tarvitse palata kotiin

Illallinen iglussa tai kasvihuoneessa? Korona-aika innosti ravintolat etsimään vaihtoehtoja suurille saleille