Ruoka

Tunnettu keittiömestari tyrmää lihanjalostajan ajatukset: "Tämä kaveri on väärässä"

Keittiömestari ehdottaa Suomeen lihakauppoihin maailmallakin nähtyä jaottelua.
Jussi Ratilainen
Hans Välimäki toivoisi Suomeenkin maailmalla nähtyä mallia, jossa lihoja ryhmitellään vaikkapa niiden rasvapitoisuuksien ja riiputuksen perusteella.

MT kertoi perjantaina liperiläisen lihanjalostajan Karelian Lihajaloste Oy:n toimitusjohtajan kommenteista. Karelian Lihajaloste Oy:n toimitusjohtaja Sami Puustinen totesi MT:n haastattelussa, että suomalainen kinkku haisee navetalle ja vetisempää kuin saksalainen.

Tunnettu keittiömestari Hans Välimäki on sitä mieltä, ettei asiassa ole olemassa yhtä ainoaa totuutta. Hän pitää mahdollisena, että kaikki kotimaiset kinkut eivät ole yhtä hyvälaatuisia.

"Kyllä vastaan on tullut sellaisia ulkomaisiakin tuotteita, jotka eivät ole olleet niin priimaa", hän sanoo.

Välimäen mukaan ei pidä ajatella, että jos joku tuote tulee jostain, se on siksi muita huonompaa tai parempaa.

"En yhdy kaverin mielipiteeseen siitä, että suomalainen kinkku haisee navetalle. Jos hän yleistää, niin sitten tämä kaveri on väärässä", hän sanoo.

Keittiömestari muistuttaa myös, ettei sikoja enää luonnollisesti kasvateta navetoissa.

Hän toivoisi Suomeenkin maailmalla nähtyä mallia, jossa lihoja ryhmitellään vaikkapa niiden rasvapitoisuuksien ja riiputuksen perusteella. Tällainen erikoistuminen voisi olla elintarvikeyrityksille yksi hyvä keino selviytyä kireässä kilpailussa.

"Suomessa tuo on nyt vähän ympäripyöreää", hän toteaa lihojen jaottelusta.

Uudenlaisen jaottelun ei Välimäen mukaan tarvitsisi koskea kaikkia lihoja. Sen voisi toteuttaa vaikka niin, että jaottelu koskisi joitain premium-lajitelmia.

Lue lisää:

Lihajalostaja antoi mielenkiintoisen vastauksen asiakaspalautteeseen: "Siis eihän suomalainen liha ole maailman parasta"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruokakaupoissa myytävistä jauheista löytyi torjunta-ainetta – tuotteiden käyttö lopetettava heti

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"