Helsingin Sanomien vertailun mukaan ruokakorin hinta kallistui viime tammikuuhun verrattuna lähes kaikissa testatuissa kaupoissa.
Lehden haastattelema PTT:n tutkimusjohtaja Kyösti Arovuori arvioi talouskasvun muuttavan ihmisten ostokäyttäytymistä. Hintakisa jatkuu hänen arvionsa mukaan niissä tuotteissa, jotka ovat hintaa ratkaisevana pitäville asiakasryhmille tärkeitä.
Rinnalle tulee kuitenkin myös kilpailu valikoimilla, sillä se kuluttajajoukko kasvaa, joka päättää ostoksensa muun kuin hinnan perusteella, Arovuori ennustaa.
Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kommentoi, että raaka-ainetekijät pakottavat katsomaan, millä hinnalla voidaan tuotteita myydä.
Sen sijaan SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine vakuuttaa, että S-ryhmä aikoo olla jatkossakin hintajohtaja.
HS:n vertailussa myös kaikenkokoisten S-ryhmän kauppojen hinnat nousivat viime vuodesta.
HS:n vertailu tehtiin kahdeksassa Helsingin ja Vantaan ruokamyymälässä. Mukana oli 30 tuotetta. Samojen tuotteiden hintoja seurattiin myös vuosi sitten.
HS:n uutinen (näkyy vain tilaajille)
Lue myös: