Vain joka viides kysyy ruuan alkuperää ravintolassa – lähes kaikkia se silti kiinnostaa - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ruoka

Vain joka viides kysyy ruuan alkuperää ravintolassa – lähes kaikkia se silti kiinnostaa

Punaisen lihan tuotantomaa kiinnostaa suomalaisia eniten. Maa- ja metsätalousministeriön kampanja pyrkii lisäämään tietoisuutta ruuan alkuperän merkityksestä.
Jaana Kankaanpää
Ne, jotka kysyvät ravintolassa ruuan alkuperää, kysyvät useimmiten punaisen lihan alkuperää.

Lähes 80 prosenttia suomalaisista haluaisi tietää, mistä heidän ruokansa on kotoisin. Silti vain joka viides suomalainen kysyy ruuan alkuperästä ravintolassa.

Maa- ja metsätalousministeriön teettämän ja tutkimusyritys IRO Researchin toteuttaman tutkimuksen mukaan ne, jotka kysyvät ravintolassa ruuan alkuperää, kysyvät useimmiten punaisen lihan alkuperää (51 prosenttia). Toiseksi eniten kysytään siipikarjan alkuperää (50 prosenttia) ja kolmanneksi eniten kalan alkuperää (41 prosenttia).

Maa- ja metsätalousministeriön kaksivuotinen ruuan arvostuskampanja pyrkii lisäämään suomalaisten tietoisuutta ruuan alkuperän merkityksestä: kuinka ruoka tuotetaan meillä Suomessa ja mitä saamme, kun valitsemme lähellä tuotettua ruokaa.

Läheltä parempaa -kampanjassa seurataan kymmenen eri puolilla maata sijaitsevan maatilan kautta nykyaikaista suomalaista ruuantuotantoa ja etsitään vastauksia sille, miksi suomalaisen ruuan sanotaan olevan maailman puhtainta, vastuullisesti tuotettua ja jäljitettävää.

Kampanjassa ovat mukana myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC.

Etelä-Pohjanmaalla siipikarjatilaa pitävä Suvi Rantala-Sarjeant kertoo, että ruuan alkuperän varmistaminen on tärkeää sen vuoksi, että voi olla varma siitä, mitä syö.

Rantalan tilan kaikki tuotteet voi jäljittää pakkauksen avulla suoraan tilalle asti.

"Jos paketissa on oma nimi, tila ja paikkakunta, se on kuluttajalle tae siitä, että tuote on laadukas", Rantala-Sarjeant sanoo.

Ministeriön kampanjasivut: www.läheltäparempaa.fi

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Särkikalan heikko saanti, alihankkijan konkurssi ja pakkausongelmat veivät lahnajauhelihan kaupoista – sinnikäs yrittäjä selätti ongelmat ja tuote tekee paluun

Finnwatchin tutkija vapautettiin syytteistä Thaimaan korkeimmassa oikeudessa – syytteet liittyivät ananasmehun vastuulliseen tuotantoon

Mansikat kannattaa poimia tai ostaa ripeästi – "On odotettavissa nopeasyklinen mansikkakausi"

Lähiruokatrendi näkyy myös Alkon hyllyllä — heinäkuussa Alko panostaa pientuottajien tuotteisiin