Ruoka

Suomalaisen ruokavaliossa on neljä ongelmaa – Tunnistatko itseltäsi nämä?

Ruoka 26.01.2018

Raskauden ja varhaislapsuuden ajan ruokavaliolla voidaan jopa muuttaa huonon perimän riskitekijöitä.


Ruokapyramidi näyttää, minkä verran mistäkin ruoka-aineryhmästä olisi suositeltava syödä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Heli Kuusipalon mukaan suomalaisten ravitsemuksessa on neljä ongelmaa.

1. Syömme liian vähän kasviksia ja hedelmiä.

2. Käytämme vääränlaista rasvaa.

3. Ruuassamme on liikaa suolaa.

4. Juomme liikaa sokerisia juomia.

Uusimmat ravitsemussuositukset vuodelta 2014 yrittävät kohentaa tilannetta näiden ongelmien suhteen.

"Niissä ruokapyramidi on muutettu aiemmasta kokonaan toiseksi. Suositeltava ruokavalio perustuu kasvikunnan tuotteisiin. Ne ovat pohja kaikelle. Sen jälkeen tulevat vilja, peruna, palkokasvit, pähkinät, linssit ja vähärasvaiset maitotuotteet", Kuusipalo luettelee.

Kalat mainitaan suosituksissa ennen lihaa ja leikkeleitä. "Kala on tärkeä, koska kalasta saadaan hyviä rasvahappoja, rasvaliukoisia A- ja D-vitamiineja, jodia, B-ryhmän vitamiineja ja jopa rautaa."

Suositusten mukaan kalaa tulisi syödä vähintään pari, kolme kertaa viikossa. Lihaa, etenkin punaista lihaa, suositellaan syötäväksi harvemmin.

Vasta pyramidin huipulla, kuin koristeena, ovat sattumat eli niin sanotut herkut.

Ruokavalion laatuun pitäisi kiinnittää huomio jo niinkin varhain kuin odotusaikana.

"Jos ruokavalio on suositeltava silloin ja ihan lapsena, 2–3-vuotiaaksi, sillä voidaan jopa muuttaa huonon perimän riskitekijöitä", Kuusipalo toteaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit