Ruoka

Perunarieska etsii ostajaa MTK:n kellarissa

Ruoka 10.03.2018

Hack the Food -tapahtumassa suomalaista ruokaa ja pientuottajia koetetaan saada näkyvämmin verkkomaailmaan.


Eija Mansikkamäki
Yrityshautomo Founder Instituten Janne Saarikko haastoi Heikki Penttilää miettimään myyntiään Hack the Food -tapahtumassa MTK:ssa lauantaina.
Yrityshautomo Founder Instituten Janne Saarikko haastoi Heikki Penttilää miettimään myyntiään Hack the Food -tapahtumassa MTK:ssa lauantaina.
Eija Mansikkamäki
Iranilainen Maryam Kianjam, filippiiniläinen Maria Sheila Riikonen, intialainen Shakir ja suomalainen Timo Uusi-Kerttula miettivät, kuinka saada suomalaista ruokaa verkkokauppaan ja maailmalle.
Iranilainen Maryam Kianjam, filippiiniläinen Maria Sheila Riikonen, intialainen Shakir ja suomalainen Timo Uusi-Kerttula miettivät, kuinka saada suomalaista ruokaa verkkokauppaan ja maailmalle.
Eija Mansikkamäki
Tämä ryhmä mietti, olisiko maatilojen yhteiselle esittelypaikalle tarvetta verkossa. MT:n toimittaja vastasi sekä kuluttajien että tiedotusvälineiden puolesta, että on.
Tämä ryhmä mietti, olisiko maatilojen yhteiselle esittelypaikalle tarvetta verkossa. MT:n toimittaja vastasi sekä kuluttajien että tiedotusvälineiden puolesta, että on.
Eija Mansikkamäki
Penttilän perunarieskat leivotaan oikeasta perunasta.
Penttilän perunarieskat leivotaan oikeasta perunasta.

Viitisenkymmentä eri alojen ihmistä ratkoo tänä viikonloppuna ruuan verkkokaupan haasteita Helsingissä. Tapahtuman nimi on Hack the Food ja paikkana MTK:n päämaja Maalaistentalossa, jossa alakerran kokoustilat ovat eri haasteiden kanssa painiskelevien ryhmien käytössä.

Aikamoinen pöhinä ja tunnelma paikassa onkin, sillä työkielenä on englanti ja osallistujista puolet ulkomaalaissyntyisiä. Esimerkiksi kokoushuone Aapossa koolla on iranilainen, filippiiniläinen, intialainen ja suomalainen ja aiheena ruuan saaminen paremmin verkkokauppaan. Seinälle on heijastettu kaavioita, joissa näkyy Ruokaa Suomesta ja muun muassa Amazon.

"Suomalainen alkuperä ei näy kunnolla. Esimerkiksi ruotsalaisessa lakkahillossa lukee isolla Stockholm ja ihan pienellä, että marjat ovat Suomesta", it-alalla työskentelevä filippiiniläinen Maria Sheila Riikonen ihmettelee.

Toisissa tiloissa mietitään brändäystä ja logistiikkaa, kestävästä tuotannosta kertomista kuluttajalle, alkoholittomien juomien myyntiä, kuinka laitosvanhuksille saataisiin monipuolisempaa ruokaa mössöjen sijaan ja yhdessä tiloista kertovia tarinoita ja yhteistä palvelualustaa. Onnistuneena esimerkkinä mainittiin Jymy-jäätelö.

Kaikki ovat paikalla vapaaehtoisesti, ja työstä saa palkaksi ruokailut ja ruoka- ja lahjakorttipalkintoja. Parhaat ideat seulotaan sunnuntai-iltana.

Mukana on sairaanhoidon opiskelijaa, markkinointiosaajaa, virolaista mehunvalmistajaa, keinolihatutkijaa ja tietenkin suomalaisia tuottajia.

"Olen kyllä ihan maajussi", pälkäneläinen Heikki Penttilä esittelee itsensä. Se pitää kertoa erikseen, sillä perunanviljely on loppunut, mutta perunabisnes ei. Penttilän keittiö valmistaa perunarieskoja, joita on osassa pääkaupunkiseudun kauppoja, mutta laajemminkin saisi olla.

Muista rieskoista ne poikkeavat siten, että muusi tehdään edellisenä päivää ja rieskat paistetaan seuraavana, Penttilä kertoo. Muut tekevät rieskat perunahiutaleista. Myös juuresversio löytyy.

Hack the Food -tapahtuman järjestävät MTK, yrityshautomo Founder Institute ja Maaseutuverkosto.

Lue myös: MTK:n maalaistentalossa selvitetään ruuan verkkokaupan haasteita

Aiheeseen liittyvät artikkelit