Ruoka

Suomi saa ensi vuonna pääosan maailman suurimmilla ruokamessuilla – MTK allekirjoitti perjantaina sopimuksen Berliinin Grüne Wochen pääkumppanuudesta

Ruoka 12.03.2018 Berliini

MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan mukaan kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus esitellä suomalaista ruokaa ja kestävän metsätalouden tuotteita.


Niklas Holmberg
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila allekirjoitti perjantaina Grüne Wochen kumppanuusmaasopimuksen Berliinin messujen toimitusjohtajan Christian Göken kanssa. Neuvotteluihin osallistuivat myös MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi (vas.) ja Grüne Wochen projektijohtaja Lars Jaeger (oik.)

Suomi saa pääroolin ensi vuonna Berliinin Grüne Wochella, joka on maailman suurin elintarvike- ja biotalousalan tapahtuma.

MTK ja Berliinin messut allekirjoittivat sopimuksen pääyhteistyökumppanuudesta perjantaina Berliinissä.

Puheenjohtaja Juha Marttilan mukaan kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus esitellä suomalaista ruokaa ja kestävän metsätalouden tuotteita.

"Me katamme pöydän, jotta alan yrityksillä on mahdollisuus tarjota tuotteitaan Euroopassa."

Messujen kumppanimaana Suomi on näyttävästi esillä messujen avajaisissa ja materiaaleissa. Näyttelyosastona Suomella on todennäköisesti kokonainen halli. Suomalaisyritykset pääsevät myös esittelemään tuotteitaan suoraan Euroopan suurimpien kauppaketjujen sisäänostajille.

"Suomi on meille elintärkeä kumppanimaa ja suunnannäyttäjä kiertotaloudessa ja digitalisaatiossa", Berliinin messujen toimitusjohtaja Christian Göke sanoi allekirjoitustilaisuudessa.

Myös maakuntia toivotaan mukaan tapahtumaan. Marttilan mukaan esimerkiksi Järvi-Suomen ruokamatkailu tulee olemaan vahvasti näkyvillä.

Tammikuun 18.–27. järjestettävä Grüne Woche on viikon mittainen messutapahtuma, joka kerää noin 400 000 kävijää ja yli 1 700 näytteilleasettajaa. Tapahtuma kokoaa paikan päälle myös ison joukon päättäjiä, esimerkiksi maatalousministerit noin 70:sta maailman maasta. Toimittajia messuilla vierailee yli 4 000.

Tämä on ensimmäinen kerta kun sopimuksen kumppanimaan puolesta tekee järjestö. Yleensä päävastuu on ollut kunkin maan maatalousministeriöllä.

"Meillä on ollut hyvää yhteistyötä MMM:n kanssa. Toivomme, että valtio tulee mukaan rahoitukseen, jotta mahdollisimman moni yritys pääsee osallistumaan tapahtumaan", Marttila sanoo. Hän muistuttaa että osa maatalouden kriisituesta on korvamerkitty ruokaviennin edistämiseen.

Tuottajajärjestölle messujen pääyhteistyökumppanuus on iso hanke myös taloudellisesti.

"MTK:lle tämä tulee olemaan miljoonan euron sitoumus. Kokonaisbudjetti riippuu siitä, miten yritykset lähtevät mukaan."

Marttilan mukaan viime kädessä tavoitteena on parantaa MTK:n jäsenten elinkeinojen kannattavuutta.

"Ruokavienti on pystyttävä moninkertaistamaan lähivuosina. Muuten edessä on maaseudun elinkeinojen taantuma. Nyt pitää lisätä kierroksia vientiponnisteluissa."

Suomen Saksan suurlähettilään Ritva Koukku-Ronden mukaan kiinnostus Suomea kohtaan on Saksassa kasvussa. Ruokamaana Suomi ei kuitenkaan ole vielä kovin tunnettu.

"Esimerkiksi saksalaisten matkailu Suomeen on hurjassa kasvussa. Grüne Wochen kumppanuus on erinomainen tapa tuoda Suomea esille ja tukea Team Finland -toimintaa täällä", suurlähettiläs sanoo.

Sekä Marttilan että messujärjestäjien toiveena on, että mahdollisimman moni alan yrittäjä Suomesta lähtee Berliiniin ensi vuoden tammikuussa.

"Grüne Woche on maatalous- ja metsäalan suurin tapahtuma, jossa voi kerätä omaa yritystoimintaa hyödyttävää tietoa alan uusimmista innovaatioista", Göke kannustaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit