Ruoka

Aidot maut houkuttelevat ruuan ammattilaiset Gastroon

Ruoka 14.03.2018

Torstaista lauantaihin Helsingin messukeskuksessa on esillä muun muassa pienpanimoiden oluita, hyönteisruokaa ja brittiläisiä kuohuviinejä. Kilpailukeittiössä ratkotaan, kuka on vuoden paras kokki ja tarjoilija sekä se, millaista on paras kouluruoka.


Kari Salonen
Kirkkonummen keittiön kannattajat heiluttivat TEHO-kylttejä kouluruokakilpailussa Gastro-messuilla vuonna 2012. TEHO tulli sanoista taito, elämyksiä, halu ja osaaminen.

Hotelli ja ravintola-alan ammattilaisille suunnatut Gastro-messut esittelee alan uusimmat maut ja trendit Helsingin messukeskuksessa 14.–16. maaliskuuta.

Uutuuksien löytämisestä helpottaa asiantuntijaraadin valitsemat seitsemän Gastron parasta, kertoo messujen tiedottaja Johanna Suni.

Parhaiden joukossa on sekä laitteita että uutuustuotteita.

Ammattikeittiöpuolella näkyy ergonomia ja erilaisia työvaiheita helpottavat laitteet, kuten työpisteen tai padan yläpuolelle kiskoon kiinnitettävä kauha.

Ruokatrendeissä nousevat esiin vegaanituotteet ja aidot maut, Suni kertoo.

Asiantuntijaraadin valinnat ovat ravintoloille tarkoitetut HK:n artesaanimakkarat, Keiju-vegemajoneesi sekä metsämustikoista valmistettu Laplandia Bilberry vodka.

Aidot maut näkyvät myös Wine, Beer & Spirits –alueen tarjonnassa.

Sunin mukaan pienpanimot ovat ensimmäistä kertaa isosti mukana ja isot Sinebrychoff ja Hatrwall esittelevät erikoisoluitaan.

Suni arvioi, että myös alkoholilain muuttuminen vapaammaksi on houkutellut pienpanimoita messukeskukseen.

Lakimuutos tarkoittaa Gastrossa myös sitä, että Wine, Beer & Spirits –aluetta ei ole rajattu. Sinne pääsee kuka tahansa maistelulipuke mukanaan.

Ympäristöystävällisyys kuuluu trendeihin, joita Gastro tuo esille.

Esimerkkeinä Suni mainitsee kaksi uutuutta, joita esitelleen start up –alueella.

Messuvieraat voivat tutustua ympäristöystävälliseen mikrobiliuokseen, joka pitää rasvakaivot ja putkistot puhtaana ilman kemikaaleja.

Toinen Sunin mielestä maininnan arvoinen on hyönteisruoka.

Gastro Fastfood –alue puolestaan esittelee alan uutuustuotteita pikaruokaravintoloiden kuten huoltoasemien parissa työskenteleville.

Messukeskukseen saapuu myös ulkomaisia näytteilleasettajia useamman maapaviljongin voimin.

Argentiina esittelee viinejään kuten myös Espanja, joka tuo mukanaan viinien lisäksi oluitaan.

Britannian osastolla voi tutustua brittiläisiin kuohuviineihin ja ruokaan.

Ruokakärjellä ovat liikkeellä myös Portugali, Viro, Italia ja Itävalta, Suni luettelee.

Gastron kilpailukeittiössä ratkotaan, ketkä ovat vuoden kokki ja tarjoilija.

Lisäksi keittiössä käydään valtakunnallinen kouluruokakilpailu, joka järjestetään nyt neljättä kertaa.

Neljä finalistijoukkuetta lunastivat paikkansa Continental Foodsin ja ELO-säätiön Parempaa kouluruokaa –kilpailussa. Finalistit tulevat Helsingistä, Joensuusta, Mäntsälästä, Oulusta ja Sodankylästä.

Messukeskuksesta löytyy myös MTK:n ja Ruokatiedon yhteinen suomalaisen ruuan näytöskeittiö.

Joka toinen vuosi järjestettävä Gastro veti vuonna 2016 messukeskukseen noin 15 000 ruuasta kiinnostunutta kävijää. Näytteilleasettajia oli noin 250.

Tänä vuonna Gastroon pääsee ensimmäisen kerran ilmaiseksi, minkä Suni uskoo kasvattavat kävijämäärää edelliskerrasta.

Myös näytteilleasettajia on tänä vuonna aikaisempaa enemmän, 307.

MT:n verkkosivuilla on torstaina 15.3. mahdollisuus seurata Gastro-messuilla järjestettävää paneelikeskustelua suomalaisen ruuan viennistä.

Suora lähetys alkaa kello 14.

Paneelin järjestävät MT ja MTK. Keskustelijoina ovat Atrian vientijohtaja Esa Mäki, Linkosuon vientipäällikkö Leena Järvenpää ja MTK:n ruoka-asiamies Anni-Mari Syväniemi.

Paneelin juontaa MT:n toimittaja Riitta Mustonen.

Lue myös:

Kalastaja keksi raakakypsyttää kalaa – Fileen hinta kaksinkertaistuu

Aiheeseen liittyvät artikkelit