Ruoka

S-ryhmä ei suunnittele häkkikanan munille luopumispäivämäärää: ”On selvä, että myynti tulee vähenemään"

MTK:n kotieläinasiamies pitää Keskon linjausta luopua häkkimunista perusteettomana.
Riitta Mustonen
Häkkikanan munien osuus on noin 60 prosenttia kaikista myydyistä munista.

K-ruokakaupat luopuvat virikehäkkikananmunien myynnistä ja kauppakohtaisista hankinnoista vuoden 2025 loppuun mennessä.

”Tällä hetkellä myydyistä kananmunista 60 prosenttia on virikehäkkimunia”, Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo kertoo.

Hänen mukaansa linjaukseen vaikutti vuosien varrella kasaantunut paine.

”Kyseessä ei ole mikään yksittäinen asia, mutta kuluttajat kysyvät asiasta samoin kuin yritysasiakkaamme. Koska olemme pörssiyhtiö, palautetta tulee myös sijoittajilta. Tietysti seuraamme myös asiasta käytävää mediakeskustelua.”

S-ryhmällä ei ole mitään virikehäkkimunien myynnin rajoittamiseen liittyvää aikarajaa, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.

”Mielestämme on oikein ja hyvä, että asiassa tehdään yhteistyötä tuottajien kanssa eikä sovita asiasta pakottavia päivämääriä.”

Hän kertoo S-ryhmän kannustavan tuottajia häkkikanoista luopumiseen.

”On selvä, että häkkikananmunien myynti tulee vähenemään. Ruotsissa se on jo laskenut hyvin alhaiselle tasolle”, Alarotu sanoo.

Monet eurooppalaiset kauppaketjut ovat poistaneet virikehäkkimunat valikoimistaan jo aiemmin. Suomessa niin tekivät saksalainen Lidl syyskuussa 2016 ja Stockmann jo vuonna 2010.

MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala pitää Keskon linjausta perusteettomana.

Hänen mielestään kuluttajien pitäisi saada vaikuttaa ostopäätöksillään. Valikoimapäätöksiä ei pitäisi perustaa sidosryhmien vaikutukseen.

”Virikehäkkimunat ovat menneet hyvin kaupaksi: usein lattiakanaloiden munia on jouduttu merkitsemään virikehäkkimuniksi, että ne on saatu myytyä.”

”Tuottajat odottavat nyt Keskolta, että vastuullisuutta osoitetaan maksamalla lattia­munista kunnon hinta, mikä mahdollistaa tuottajien investoinnit. Tällä hetkellä hintataso on liian alhainen ja tulot jäävät kaupalle. Kuluttajahintaa ei ole tarpeen nostaa, mutta kaupan marginaalia pienentää.”

Siirtymäaikaa Rantala pitää hyvänä. ”Se on kuitenkin suhteellisen pitkä.”

Lue lisää:

K-ryhmä luopuu virikehäkkimunista ennen vuotta 2026 eikä hyväksy antibioottien ehkäisevää käyttöä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Potilasjärjestöt: Pitkäaikaissairaat eivät usein saa ravitsemusohjausta

Lapsen allergia mullistaa koko perheen ruokailun – joskus on pakko laittaa turvallisuus terveellisyyden edelle

Grillikausi alkaa – Muista nämä vinkit hyvään lopputulokseen

Aarre: Tunnetko peltokanankaalin? Toukokuussa kukkiva villivihannes on herkullinen ja helppo tunnistaa