Ruoka

Yli 200 maatilaa avaa lauantaina ovensa kuluttajille – elintarvikkeiden suoramyynnin esteitä on viime vuosina purettu

Ruoka 14.09.2018

Jalostettua lihaa saa myydä kuluttajille rajattomasti.


Jaana Kankaanpää
Maatilat ympäri Suomen kutsuvat kuluttajia ostoksille lauantaina 15.9. Kuvassa tepastelee Yrjaksen tilan kanoja Myrskylässä.

Yhä useampi maatila myy tuotteitaan suoraan kuluttajille. Luonnonvarakeskuksen tilaston mukaan suoramyyntiä harjoittaa Suomessa ainakin 600 tilaa. MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi veikkaa, että tilojen määrä saattaa ylittää jo tuhat, sillä buumi etenee vauhdilla.

Aitoja makuja -verkoston yrityshausta löytyy tilamyyntiä harjoittavia yrityksiä viitisensataa.

Suoramyynti on saanut vauhtia elintarvikelakiin vuodesta 2012 alkaen tehdyistä helpotuksista, kertoo ruokaketjun kehittämishankkeiden projektipäällikkö Johanna Mattila Turun yliopiston Brahea-keskuksesta. Lisäksi netti ja sosiaalinen media ovat yhdistäneet tuottajat ja kuluttajat. Reko-lähiruokarenkaat ovat suosittuja jakelukanavia.

Brahea-keskuksen vuonna 2017 tekemän Paikallisesti parasta -kuluttajaselvityksen mukaan isojen kaupunkien asukkaita kiinnostaa osallistua ruuantuotantoon esimerkiksi kumppanuusmaatalouden tai vaikkapa joukkorahoituksen kautta.

”Tämä tulee avaamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia maatalousyrityksille ja koko ruokaketjulle”, Mattila sanoo.

Vuonna 2016 viranomaiset laativat yhdessä tuottajajärjestöjen kanssa oppaan, millaisia elintarvikkeita maatilat voivat valmistaa ja myydä ilman ilmoituksia.

Riittävän vähäriskiseksi toiminnaksi katsotaan esimerkiksi mansikkatilan kesäkahvila, jossa myydään kahvin ja mehun lisäksi tehdasvalmisteista jäätelöä ja pullaa.

Pelkällä alkutuotantoilmoituksella tilat voivat myydä suoraan melko suuriakin määriä esimerkiksi kasvikunnan tuotteita.

Muun muassa mansikkaa voi myydä 100 000 kiloa vuodessa suoraan kuluttajille ja toisen mokoman kaupalle.

Maatilan lihatuotteiden käsittelemisestä ja myynnistä on tehtävä elintarvikehuoneistoilmoitus, mikä Mattilan mukaan saattaa turhaan säikäyttää viljelijöitä.

Käytännössä ilmoitus jätetään kunnan elintarvikevalvontaan neljä viikkoa ennen suoramyynnin aloitusta. Ilmoituksessa kuvaillaan aiottu toiminta sekä omavalvontasuunnitelma riskien tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi.

”Lihan suoramyynti ja jopa lihan käsitteleminen tilalla on tehty byrokratian kannalta niin yksinkertaiseksi kuin elintarviketurvallisuus mahdollistaa”, Mattila toteaa.

Käytännössä karjatilat teurastuttavat eläimensä hyväksytyissä teurastamoissa, jolloin lihasta tulee tarkastettua. Lihat toimitetaan teurastamolta joko tuoreina tai pakasteina tilan elintarvikehuoneistolle, josta ne myydään kuluttajalle, kaupalle tai ravintolaan.

Elintarvikehuoneistossa voidaan myös leikata ja jauhaa lihaa. Jalostettua lihaa saa myydä kuluttajille rajattomasti, kun taas kaupalle myytäviä määriä rajoitetaan.

Hankalinta on Mattilan mukaan raakamaidon suoramyynti, jonka kilomääriä ei ole nostettu vuosiin.

”Taustalla ovat muun muassa ikävät raakamaitoskandaalit, joissa ihmiset ovat saaneet vakavia ruokamyrkytysoireita.”

Ruuan suoramyynnin kannattavuutta on tutkittu vähän. Luonnonvarakeskus on selvittänyt lähiruokayritysten ja maatilojen taloudellista tilaa ja kehittämisnäkymiä osana hallituksen Lähiruokaohjelmaa.

Viime vuonna julkaistun kyselyn tulosten mukaan lähiruokaliiketoiminnan kannattavuus on kokonaisuutena tyydyttävää. Joinain poikkeusvuosina sijoitetun pääoman tuotto nousi hyvään tai erinomaiseen luokkaan.

Suurimmaksi esteeksi yritystoiminnan kehittämiselle koettiin ajan puute.

Vastanneista 335 yrityksestä yli kolmannes kertoi suoramyynnin kattavan yli puolet kokonaismyynnistä. Noin neljänneksellä suoramyynti kattoi 10–49 prosenttia myynnistä. Joka kymmenes ilmoitti, ettei suoramyynnillä ole lainkaan osuutta myynnissä.

Suoramyynti omalta tilalta koettiin houkuttelevimmaksi jakelukanavaksi tulevaisuudessa. Tilamyyntiä haluavat kokeilla myös ne, jotka eivät sitä vielä tee. Vähiten kannattavaksi suoramyynnin muodoksi arvioitiin oma verkkokauppa.

Syksyisin suoramyynnistä innostuneet tilat ja kuluttajat kohtaavat Osta tilalta -päivässä.

Huomenna lauantaina järjestettävää tapahtumaa on mainostettu nettisivujen lisäksi somessa, mediassa ja Aitoja Makuja -verkostossa.

Maatiloja on kannustettu markkinoimaan tapahtumaa somessa, lehtihaastatteluissa sekä teiden varsilla ja ilmoitustauluilla. Valmiita mainospohjia saa tapahtuman verkkosivuilta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT