Ruoka

Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan

Ruoka 08.10.2018

Luomun markkinaosuus on vähittäiskaupasta 2,3 prosenttia.


Jarkko Sirkiä
Muun muassa luomuvälipalatuotteiden myynti on kasvanut viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Luomun myynti jatkaa Suomessa voimakasta kasvuaan, kertoo Pro Luomu. Luomun markkinaosuus on vähittäiskaupassa nyt 2,3 prosenttia.

Euroissa mitattuna suomalaiset ostavat eniten hedelmiä, maitoa, vihanneksia, kananmunia ja kahvia. Yksittäisistä luomutuotteista suosituimpia ovat banaanit, kevytmaito, kananmuna ja jauheliha.

Yhdistys arvioi, että viime vuoden jälkimmäisellä ja tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla eli heinä–kesäkuussa luomuelintarvikkeita myytiin vähittäiskaupassa yhteensä 312 miljoonalla eurolla.

Luomun myynti kasvoi tänä aikana 13 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan, kun koko päivittäistavaramyynnin kasvu oli noin 3 prosenttia.

Tiedot perustuvat päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin.

Luomutuotteiden vähittäismyynti on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2011. Kasvun taustalla on ennen muuta luomutuotteiden valikoiman laajeneminen.

Pro Luomun mukaan kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että luomun markkinaosuus on edelleen mahdollista kaksin- tai jopa kolminkertaistaa. Se edellyttää riittävää tarjontaa.

Myös Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila uskoo kasvun jatkuvan.

"Luomu kiinnostaa nyt eniten nuorimpia kuluttajaryhmiä, joten kysynnän voi odottaa kasvavan myös tulevaisuudessa. Nuoret ostavat luomua etenkin ympäristöön, hyvinvointiin ja eläinten oloihin liittyvistä syistä."

Tarjonnan kasvun vaikutus luomun myyntiin näkyy Pro Luomun mukaan hyvin luomuvälipalatuotteiden sekä luomupanimotuotteiden, -mehujen ja -kahvin myynnissä. Näihin tuoteryhmiin elintarvikeyritykset ovat tuoneet paljon uusia luomutuotteita.

"Myös pienissä luomutuoteryhmissä kuten pakasteissa ja valmisruuissa oli hyvää kasvua. Kauppa kaipaa lisää luomutuotteita esimerkiksi leipiin sekä lihaan ja leikkeleisiin", Kottila toteaa.