Ruoka

Suomalainen yritys pyrkii moninkertaistamaan marjapatukoidensa tuotannon ja tähtää vientiin

Menestyvän elintarvikeyrityksen pyörittäminen vaatii suunnitelmallisuutta, verkostoitumista ja myyvän brändin.
Kari Salonen
Jari Kurtti on kehittänyt täysin kotimaisia, gluteenittomia ja maidottomia energiapatukoita. Suunnitteilla on myös muita marja- ja villiyrttipohjaisia välipalatuotteita.

Yrittäjä Jari Kurtti perusti Arctic superfoods -tuotemerkin Leville pari vuotta sitten työskenneltyään sitä ennen ravintoloiden keittiöissä.

Lukuisten testien kautta tuotteiksi hioutuivat energiapatukat, joissa maistuvat täysin kotimaiset raaka-aineet: mustikka, karpalo, puolukka ja tyrni sekä villiyrteistä koivunlehti, nokkonen ja kuusenkerkkä. Muita ainesosia ovat porkkana, kaura, hunaja, pellava ja rypsiöljy.

Pohjoisista mauista koostuvat välipalapatukat kilpailevat ulkomaisten pähkinä- ja hedelmäpatukoiden kanssa. Jälleenmyyntipisteitä on kertynyt 380 ja niitä on myyty muun muassa Finnairin lennoilla.

Mukaan on tullut sijoittajia ja tänä vuonna Arctic superfoods valmistaa yli 300 000 patukkaa. Ensi vuonna määrä on tarkoitus triplata. Tähtäimessä ovat erityisesti Aasia ja Pohjoismaat.

Kurtti kannustaa muitakin yrittäjiä keksimään jonkin erottautumiskeinon, jollaista muilla ei vielä ole. Kaikki prosessit kannattaa aikatauluttaa ja suunnitella kuukausiksi eteenpäin. Tärkeäksi yrittäjä nostaa myös verkostoitumisen ja yhteistyön muiden yrittäjien kanssa.

Arctic superfoods kuuluu Food from Finland -verkostoon ja on lähdössä tammikuussa Berliinin Grüne Wochelle markkinoimaan tuotteitaan muiden suomalaisten yritysten kanssa.

"Tärkeintä on usko ja asenne omaan tekemiseen. Palo täytyy olla", Kurtti kiteyttää.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jauhelihakastike perunamuusilla osoittautuu edulliseksi ratkaisuksi – vatsa täyteen hintaan euro ja kymmenen senttiä

Pääsiäisen ikuisuuskysymys ruokakaupassa: Riittääkö kotimainen lammas?

Saako lapsi ruokailuunsa tukea etäopetuksessa – menettely riippuu täysin kunnan linjauksesta

Korona iskenyt rajusti suurkeittiöiden tavarantoimittajiin – liikevaihdosta lähtenyt lyhyessä ajassa jopa 90 prosenttia