Ruoka

Pohjoiskarjalainen gini niittää palkintoja maailmalla – Nyt tuli kultaa Hongkongissa

Ruoka 09.11.2018

"Kunpa meillä koti-Suomessakin jokainen ymmärtäisi, minkälaisen aarrearkun päällä istumme", sanoo Arctic Bluen brändijohtaja Mikko Spoof.


Andres Teiss
Asko Ryynäsen tislaama Arctic Blue Gin palkittiin alkuvuodesta myös Spirit of the year -palkinnolla World Spirits Awards -kilpailussa.
Asko Ryynäsen tislaama Arctic Blue Gin palkittiin alkuvuodesta myös Spirit of the year -palkinnolla World Spirits Awards -kilpailussa.
Andres Teiss
Arctic Blue Gin on voittanut kultaa myös muotoilustaan.
Arctic Blue Gin on voittanut kultaa myös muotoilustaan.

Pohjois-Karjalassa valmistettava Arctic Blue Gin kerää kärkisijoja eri puolilla maailmaa järjestetyissä juoma-alan kilpailuissa. Tällä kertaa tuote saavutti kaksi kultamitalia kansainvälisessä Cathay Pacific Hong Kong International Wine & Spirit Competition -kilpailussa. 

Arctic Blue Gin 46,2 % otti kultaa Contemporary- eli normaalivahvuisten ginien sarjassa. Menestysginin tuotekehitysversio Arctic Blue Navy Strength 58,5 % sai puolestaan kultamitalin vahvojen eli Navy Strength -ginien sarjassa.

Hong Kong International Wine & Spirits Competition HKIWSC on Aasian tärkein juoma-alan kilpailu, joka järjestettiin nyt kymmenettä kertaa. Tulokset julkistettiin Hongkongissa torstaina.

Menestyminen HKIWSC-kisassa avaa Pohjois-Karjalassa valmistettavalle Arctic Blue Ginille uusia mahdollisuuksia Kaukoidässä. Tislaamon kasvuvauhti on ollut vientimarkkinoiden avautumisen ja lukuisten palkintojen myötä kova.

Kaukoidän markkinat ovat olleet Arctic Blue Ginin valmistajilla mielessä jo tuotteen suunnittelusta lähtien. Käsityönä valmistettavan ginin mausta vastaa Hongkongissa työskentelevä ja asuva suomalainen keittiömestari Jaakko Sorsa. Juomat tislaa pohjoiskarjalaisen Nordic Premium Beveragesin tislaajamestari Asko Ryynänen.

Sorsa on yksi Hongkongin ravintolamaailman kuumimmista nimistä. Hänen FINDS-ravintolansa toimii kansainvälisen The Luxe Manor -hotellin yhteydessä.

Gastronomisesti suuntautunut The Loop -lehti listasi vuosi sitten Sorsan Hongkongin yhdeksän merkittävimmän keittiömestarin joukkoon yhdessä Alain Ducassen, Joel Robuchon, Gordon Ramsayn ja Jamie Oliverin kanssa.

Brändijohtaja Mikko Spoof on yhtiökumppaneineen kiertänyt pari viikkoa eri puolilla Kaukoitää tapaamassa maahantuojia ja asiakkaita. He ovat käyneet vientineuvotteluita Singaporessa, Filippiineillä, Macaossa ja Hongkongissa. Jopa isot lifestyle- ja fashion-brändit ovat olleet kiinnostuneita yhteistyöstä Arctic Bluen kanssa.

"On uskomatonta, miten suomalainen luonto ja sen antimet kiinnostavat aasialaisia kuluttajia sekä Aasiassa toimivia yhtiöitä. Täällä kaikki tietävät Suomen ja meidän maailman puhtaimman ilman, luonnon ja veden. Kunpa meillä koti-Suomessakin jokainen ymmärtäisi, minkälaisen aarrearkun päällä istumme", Spoof tähdentää.

Aasian maiden ohella Arctic Blue Giniä viedään jo yhdeksään Euroopan maahan. Ensi vuoden loppuun mennessä tavoitteena on saada tuote myyntiin 20 maassa Euroopassa.

“Myös lentoyhtiöt ovat olleet meihin yhteydessä ja ilmaisseet kiinnostuksensa giniämme kohtaan, joten Arctic Blue on saatavilla alkuvuodesta uudessa 5 cl:n lasipullossa”, Spoof kertoo.

Vain muutama viikko sitten Arctic Blue Ginin muotoilu voitti kultaa kansainvälisesti arvostetussa International Wine & Spirit Competition -kilpailussa Lontoossa. Alkuvuodesta tuote palkittiin Spirit of the Year -palkinnolla World Spirits Awards (WSA) -kilpailussa Saksassa. Se sai myös WSA:n Double Gold -luokituksen pistemäärällä 95,8/100.

Menestys keväällä WSA:ssa oli Arctic Blue Ginille todellinen tason ja laadun mittari. WSA on ainoa kilpailu, jossa tuotteille tehdään myös laboratorioanalyysit.