LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ruoka

Ravintola-anniskelun alv-alennuksen hintalappu 70 miljoonaa euroa – tuottajalle tippuisi korkeintaan murusia

Anniskelun arvonlisäveron alentamisen toivotaan tuovan lisäeuroja ravintolayrittäjien tilipussiin.
Suomalaisten alkoholinkäyttötottumukset ovat muuttuneet 1980-luvun lopulta lähtien.

Ravintola-anniskelun arvonlisäveron alentamisella voitaisiin lisätä kotimaista tuotantoa, Luonnonvarakeskuksen (Luke) selvitys paljastaa.

Hintalapuksi alennukselle tulisi 70 miljoonaa euroa, joka näkyisi vähennyksenä valtion verotuloissa.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n rahoittamassa tutkimuksessa selvitettiin, miten anniskelun arvonlisäveron alentaminen 24 prosentista 14 prosenttiin lisäisi alkoholijuomien, ruuan ja muiden tuotteiden kysyntää.

Jos veron alentuminen saataisiin kokonaisuudessaan siirtymään kuluttajahintoihin, olisivat vaikutukset talouteen kerrannaisvaikutuksineen lähes 300 miljoonaa euroa.

Tutkimuksessa ei otettu huomioon alennuksen kansanterveydellisiä eikä sosiaalisia vaikutuksia.

Käytännössä nähtäväksi jäisi, missä määrin veron alennus heijastuisi kuluttajahintoihin.

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2010 toteutuneen ravintolaruuan arvonlisäveron alennuksen vaikutus asiakkaan maksamiin hintoihin oli 78 prosenttia. Kampaamoalan veronkevennys valui kuluttajahintoihin nihkeämmin, noin 50 prosentin verran.

Tutkimuksessa havaittiin, että alkoholin hinnan alennuksen vaikutukset kulutukseen ovat pieniä. Koska kyseessä on niin sanottu luksushyödyke, ihmisten tulojen nousulla on hinnan muutosta suurempi vaikutus alkoholin kulutukseen.

Suomalaisen tuottajan tilipussissa anniskelun arvonlisäveron alennus tuntuisi vain vähän, jos ollenkaan.

''Kyllähän vaikutukset suomalaisen ohrantuottajan näkökulmasta jäisivät melko pieniksi, vaikka tietyllä tavalla tuotos voisi kasvaa'', näkee Luken tutkimusprofessori Jyrki Niemi.

Analyysissä käsiteltiin elintarviketeollisuutta kokonaisuutena, joten siitä ei pysty erottelemaan panimoteollisuuden osuutta.

Kansanedustaja Jari Myllykosken (vas.) mielestä anniskelun arvonlisäveron alennuksesta päätettäessä tavoitteena tulisi olla sosiaalisen kohtuukäytön kulttuuri.

''Terveysvaikutusten sekä ihmisten arjen kannalta olisi parempi, että ravintolaillat aloitettaisiin vaikkapa kello 19–21 puolenyön sijaan.''

Suomalaisten alkoholinkäyttötottumukset ovat muuttuneet 1980-luvun lopulta lähtien. Anniskelun osuus jatkaa tasaista laskuaan kotona tapahtuvan juomisen lisääntyessä. Kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.) soisi tilanteen muuttuvan.

''Olisi hyvä, jos alkoholinkäyttö tapahtuisi enemmän ravintolaolosuhteissa. Suomalaiset kuluttavat alkoholia koko ajan vähemmän, joten ravintoloihin siirtyminen ei lisäisi kokonaiskulutusta.''

Ravintola-alan haasteiksi ovat muodostuneet kireä kilpailutilanne sekä harmaan talouden mukanaan tuomat ongelmat.

''Suurimmalla osalla ravintoloista on todella tiukat ajat, jotka tiukkenevat edelleen, sillä elintarvikkeiden sisäänostohintoihin on tulossa suuria korotuksia ensi vuonna'', kertoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Harmaata taloutta on alalla pyritty suitsimaan elintarvikelain muutoksella. Siihen on ehdotettu lisättäväksi niin sanottu omistajan luotettavuuskontrolli.

''Harmaa talous on hankalasti kitkettävissä, sillä alalle tulemisen kynnys on pieni. Ravintoloita avataan muutaman kuukauden ajaksi, suljetaan ja avataan taas uudella nimellä'', Lappi valottaa.

Harmaan talouden ohella ravintoloihin on hiipinyt myös huumekauppa.

''Voimme kysyä, ovatko yökerhot nykyisin viihdekeskuksia muusta kuin alkoholista päihtyneille ihmisille'', Jari Myllykoski epäilee.

Luken selvitykseen pääset tutustumaan tästä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Onko sinullakin vaikeuksia syödä suosituksen mukaisesti hedelmiä ja vihanneksia? Tutkija kertoo, mistä se johtuu

Nyt on haussa Suomen taitavin kalaruokakokki

Yle: Virolaiset pelkäävät nyt kalaa – superaggressiivinen listeria sairastutti kymmeniä ja tappoi kuusi

Suomen paras on nyt myös Euroopan parhaimmistoa – MT:n mainosvideosta tutun viljelijän panimo keräsi mitaleja Lontoossa