Ruoka

MTK rakentaa Suomen ruokabrändiä Berliinissä 2 miljoonalla eurolla

Ruoka 16.11.2018

"Tämä tehdään siksi, että suomalainen viljelijä saisi reilumman hinnan tuotteilleen sitä kautta, että niille on kysyntää maailmalla", perustelee Juha Marttila.


Duotone/Sofia Okkonen
Suomen teema on Grüne Wochella on Aus der Wildniss eli villistä luonnosta.

On kaksi kuukautta siihen, kun Suomi esittelee saksalaisille ja median kautta koko maailmalle, miten hieno ruokamaa meillä on täällä pohjolassa. Tammikuun 18:ntena päivänä avataan Berliinissä Grüne Woche -messut, ja Suomi on näiden maailman suurimpien ruokamessujen pääkumppanimaa.

Yleensä kumppanit ovat olleet valtioita, mutta Suomessa sopimuksen allekirjoitti MTK. Koko hankkeen budjetti ylittää kolme miljoonaa euroa, josta MTK:n osuus on noin kaksi miljoonaa. Ministeriöltä tuli 400 000 euroa ja lisäksi mukana ovat ruotsinkielisten viljelijöiden SLC ja Business Finland.

Miksi ihmeessä MTK lähtee tällaiseen suursatsaukseen, puheenjohtaja Juha Marttila?

"Ilman kannattavaa ruokavientiä koko ruuantuotannollamme on edessä taantuma. Pelkän kotimarkkinan varassa oleminen on jatkuvaa halpuuttamista. Tällä ponnistuksella rakennamme Suomi-brändiä hyvänä ruokamaana ja edistämme vientiä", Marttila muotoilee.

Toki valtiokin edistää ruokavientiä, mutta ministeriön budjettiin ja strategiaan ei mahtunut näin suuri satsaus yhteen tapahtumaan. MTK:ssa päätettiin sitten hoitaa homma itse.

Viljelijöiden jäsenmaksurahoja ei Marttilan mukaan tähän projektiin uppoa, vaan rahat tulevat sijoitustoiminnan tuotoista. "Isoisät ovat hoksanneet panna varallisuuden tuottamaan. Tämä ei vaikuta jäsenmaksuihin."

Sysäyksen kumppanuusmaaksi antoi myös Suomen ensi vuoteen osuva EU-puheenjohtajuuskausi.

"Tämä on loistava startti sille. Suomi on vuoden alusta alkaen EU:n ytimessä. Näillä messuilla on valtava medianäkyvyys, ja ne ovat myös merkittävä poliittinen foorumi", tietää Marttila.

"Oheistapahtumissa meillä on mahdollisuus kertoa, missä olemme edelläkävijöitä." Suomi on esillä niin metsä-, kierrätys- kuin eläinten hyvinvointiteemalla ja viljoista nostetaan esille erityisesti kauraa.

Messujen tiimoilta Suomi tekee yhteistyötä myös Berliinin kauppaketjujen kanssa, joihin on tulossa Suomi-viikkoja.

"Vaikka Grüne Woche on kuluttajamessut, niin olemme päässeet hyvin myös kaupan rajapintaan. EU:n sisämarkkina on Suomen ruokaviennissä ensisijainen kohde ja meidän volyymeillemme valtava markkina."

Suomella on messuilla käytössään kokonainen halli, missä ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä kokkimaajoukkueen kanssa. Hallissa on myös olutbaari ja ohjelmalava.

Kaikkiaan tuotteitaan tulee esittelemään 84 yritystä. Paikat täyttyivät nopeasti, vaikka ruoka-alan isot yritykset loistavat poissaolollaan.

Yrityksistä isoimmin lähtee mukaan Altia, joka pystyttää messuille Koskenkorva-kylän.

"Yhteistyö Altian kanssa on ollut erinomaista. Toinen iloinen yllätys ovat maakunnat, jotka ovat käyttäneet tähän myös hankerahaa. Jos niidenkin panos lasketaan, kolmen miljoonan budjetti ei riitä", Marttila kiittää.

Suurimpana haasteena messuille menossa Marttila pitää koko projektin suuruutta. "Siihen ei osannut millään varautua. Koko tiimi on tehnyt valtavasti työtä, ja asioita on myös ulkoistettu."

Marttila muistuttaa, että on eri asia mennä ruokamessuille kuin vaikka konenäyttelyyn. Ruokaa myydään ja maistatetaan, ja tuotteiden pitää pysyä hyvinä ja tuoreina messujen viimeiseen päivään saakka.

Maistatuksilla luodaan Suomesta kuvaa myös ruokamatkailumaana. Siinä on Marttilan mukaan vielä paljon tekemistä.

"Meidän on päästävä pitsa-kebab-linjalta eteenpäin. On lähdettävä liikkeelle omista vahvuuksista ja perinteistä."

Marttila kannustaa suomalaisia lähtemään Berliiniin tammikuussa katsomaan, mitä Grüne Woche on. "Kyllä se aina oktoberfestin voittaa, varsinkin nyt, kun Suomi on kumppanuusmaana."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT