Ruoka

Lidl selvitti: Jouluruokiin käytetään tulevana jouluna keskimäärin 161 euroa – eniten rahaa palaa ikääntyneillä

Kaksi vuotta sitten jouluruokiin kului keskimäärin 175 euroa.
Riitta Mustonen
Noin kolmasosa eli 36 prosenttia vastaajista arvioi käyttävänsä jouluruokiin alle 100 euroa.

Kauppaketju Lidlin tekemän tutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat käyttävänsä taloutensa jouluruokiin tulevana jouluna keskimäärin 161 euroa. Summa on 14 euroa vähemmän kuin kaksi vuotta sitten, jolloin suomalaiset arvioivat kuluttavansa keskimäärin 175 euroa.

Noin kolmasosa eli 36 prosenttia vastaajista arvioi käyttävänsä jouluruokiin alle 100 euroa. Vain joka kymmenes suomalainen satsaa joulun ruokaostoksiin yli 300 euroa.

40 prosenttia suomalaisista nauttii mahdollisimman perinteisistä jouluruoista, mutta lähes puolet suomalaisista kaipaa joulupöytään niiden lisäksi vaihtelua ja uusia ruokalajeja. Vaihtelua kaipaavat käyttävätkin jouluruokiin keskimääräistä enemmän rahaa. Heillä joulun ruokaostoksiin kuluu rahaa keskimäärin 175 euroa.

Rahan kulumisen suhteen eroja on myös eri ikäryhmien välillä.

Yli 50-vuotiaat suomalaiset käyttävät nimittäin joulupöydän antimiin rahaa eniten. Kaikkein eniten rahaa kuluu 70-79 -vuotiailla. He nimittäin arvioivat käyttävänsä keskimäärin jopa 231 euroa. Nuoret aikuiset taas arvioivat kuluttavansa jouluruokiin rahaa selvästi ikääntyneitä vähemmän. 30–39-vuotiaat aikovat käyttää jouluruokiin keskimäärin vain 115 euroa ja 18–29-vuotiaat 117 euroa.

Miehet aikovat käyttää rahaa naisia enemmän. He arvioivat kuluttavansa jopa 170 euroa, naiset vain 152 euroa.

Alueellisesti eniten rahaa käytetään Uudellamaalla, jossa jouluruokia ostetaan 180 eurolla. Vähiten rahaa jouluruokiin käytetään Itä- ja Pohjois-Suomessa. Itä-Suomessa keskimääräinen ostoskori on arvoltaan 137 euroa, ja Pohjois-Suomessa 141 euroa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruokakaupoissa myytävistä jauheista löytyi torjunta-ainetta – tuotteiden käyttö lopetettava heti

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"