Ruoka

Pohjalainen: Suurin kiinnostus hyönteisruokia kohtaan lopahti, liian eksoottisia suurelle osalle suomalaisia

Kuluttajien suhtautuminen hyönteistuotteisiin on hyvin kaksijakoista.
Laura Kuivalahti
Tässä annoksessa on käytetty jauhomatoja.

Suurin uteliaisuus hyönteisruokia kohtaan on jo hiipunut Suomessa, Pohjalainen (2.1.) kertoo. Kaupat ovat supistaneet hyönteistuotevalikoimaansa huomattavasti.

"Meillä on ollut parhaimmillaan toistakymmentä hyönteistuotetta valikoimissamme, tällä hetkellä enää vain muutamia", S-ryhmän valikoimajohtaja Katja Tapio kertoo lehdelle.

K-kaupoista eri hyönteisruokia löytyy satunnaisesti.

Kuluttajien suhtautuminen hyönteisruokiin vaikuttaa olevan hyvin kaksijakoista: toiset suhtautuvat uteliaasti, toiset hyvin kielteisesti. Iso osa väestöstä kokee hyönteiset liian eksoottisina.

Hyönteistuotteet laillistettiin elintarvikkeina viime vuonna. Luonnontuotekauppa Ruohonjuuressa niiden menekki oli suurempi ennen laillistamista, kun niitä myytiin "keittiösomisteina", Pohjalainen kertoo.

Suurten kauppaketjujen otettua tuotteet valikoimiinsa myynti väheni.

" Isoilla kaupoilla oli ehkä liian isot odotukset, ne ehkä odottivat hyönteisruuan räjäyttävän potin. Mielestäni nyt ollaan hyvällä matkalla, mutta se etenee pikkuhiljaa", Ruohonjuuren markkinointipäällikkö Johanna Koskinen arvioi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kultainen Juustohöylä -palkinto Jukolan Juustolle – voittajajuustot syntyvät veljesten yhteistyönä

"Iskee tarinaa kuin kapakassa kaverille juttelisi" – ruokatoimittajat valitsivat Japanin katuruoka -kirjan vuoden parhaaksi kotimaiseksi

Hans Välimäki kertoo, mitkä ovat suomalaisten ravintoloiden suurimmat ongelmat – lisäksi hän paljastaa pahimmat ammatilliset mokansa

"Hirvitti, että Avista soitetaan" – näyttävä kurpitsatempaus on tuonut halikkolaiselle vihannestilalle jo kymmeniätuhansia kävijöitä